Výrobní místa Hyundai
Zjistěte, kde bylo vaše Hyundai auto vyrobeno a zjistěte, jaké jsou výhody a nevýhody výroby v různých zemích.
Hyundai je jedna z největších automobilových značek na světě, ale mnoho lidí si neuvědomuje, že auta značky Hyundai nejsou vyrobená jen v jedné zemi. Když koupíte Hyundai i10, Tucson nebo Ioniq 5, může být vyrobeno v Koreji, Číně, Indii, Německu, Spojených státech nebo dokonce v České republice. Značka Hyundai má globální výrobní síť, která se přizpůsobuje lokálním trhům, daňovým pravidlům a logistickým nákladům. Víte, kde je vaše auto vyrobeno? A proč to vůbec má význam?
Největší výrobní centrum: Jižní Korea
Největší a nejstarší výrobní závody Hyundai se nacházejí v Jižní Koreji. Zde se nachází hlavní výrobní centrum v městě Ulsan - jedna z největších automobilových továren na světě. V Ulsanu se vyrábí více než 1,6 milionu vozidel ročně. To je více než celková roční produkce některých evropských značek dohromady. Zde se vyrábí modely jako Hyundai Sonata, Santa Fe, Palisade a také elektrické auta jako Ioniq 6 a Ioniq 7. Továrna v Ulsanu má vlastní výrobní linky pro motory, převodovky i karosérie. Je to srdce Hyundai Motor Group.
Podobně v městě Asan, asi 300 km od Ulsanu, se vyrábí menší vozy - například Hyundai i10, i20 a Kona. Továrna v Asanu je moderní, automatizovaná a zaměřená na výrobu vozidel pro evropský a asijský trh. Většina vozidel prodávaných v Evropě, která mají nápis "Made in Korea", pochází právě z těchto dvou závodů.
Indie - rychle rostoucí výrobní kapacita
Indie je pro Hyundai důležitým trhem i výrobním centrem. Závod v Chennai, který byl otevřen v roce 2007, je jedním z největších výrobních center Hyundai mimo Koreji. Ročně zde vyrobí přes 700 000 vozidel. Většina z nich je prodávána v Indii - modely jako Hyundai Creta, Venue, i20 a Grand i10 jsou zde velmi populární. Hyundai má v Indii větší podíl trhu než jakákoli jiná zahraniční značka.
Indický závod je také exportní centrum. Auta vyrobená v Chennai se dovážejí do Jižní Ameriky, Afriky a i do některých evropských zemí, kde se vyhýbají claím na dovoz z Asie. Výroba v Indii je levnější díky nižším nákladům na práci a místním podporám pro automobilový průmysl.
Čína - výroba pro místní trh a export
Hyundai má ve Číně dvě společné výrobní továrny - jednu ve spolupráci s jihokorejskou společností Kia a druhou výlučně vlastní. Největší z nich je v městě Guangzhou, kde se vyrábí modely jako Hyundai Elantra, i30 a Kona. Tyto vozy jsou určeny především pro čínský trh, který je největším automobilovým trhem na světě.
Čínská výroba je důležitá také kvůli celním sazbám. Pokud by Hyundai dovážel vozy z Koreje do Číny, musel by zaplatit více než 25 % cla. Proto je mnohem výhodnější vyrábět je přímo v Číně. Výroba zde také umožňuje rychleji reagovat na lokální preference - například větší oblasti pro zadní sedadla nebo speciální infotainment systémy.
Spojené státy - výroba v Alabama
Hyundai má v USA jednu z největších továren mimo Asii - v městě Montgomery v Alabamě. Továrna byla otevřena v roce 2005 a ročně vyrobí přes 500 000 vozidel. Zde se vyrábí modely jako Tucson, Santa Fe, Palisade a venkovní verze Ioniq 5. Všechna tato auta jsou prodávána v Severní Americe - USA a Kanada.
Výroba v Alabamě je pro Hyundai strategická. Díky ní se vyhýbá claím na dovoz z Asie, které mohou dosáhnout 25 %. Také zde vznikají tisíce pracovních míst - továrna zaměstnává přes 10 000 lidí. Většina dílů je pořízena z amerických dodavatelů - například motory z Georgie, elektronika z Michiganu. Továrna v Alabamě je také jednou z nejefektivnějších na světě - výrobní náklady jsou nižší než v některých evropských závodech.
Evropa - výroba v České republice
Největší výrobní závod Hyundai v Evropě se nachází v městě Nošovice v České republice. Továrna byla otevřena v roce 2008 a je jedním z největších investičních projektů v historii českého automobilového průmyslu. Zde se vyrábí především modely Hyundai i20 a i20 N - výkonná verze s 204 koněmi. Továrna v Nošovicích má kapacitu přes 300 000 vozidel ročně.
Proč právě Česko? Důvod je jednoduchý: vysoká kvalita výroby, dobře vycvičené pracovníky, blízkost evropským trhům a výhodné podmínky pro investory. Výroba v Česku znamená, že auta mohou být prodávána v celé Evropě bez cla. Všechna auta vyrobená v Nošovicích mají nápis "Made in Czech Republic" a jsou považována za kvalitní vozy - často se v porovnávacích testech umísťují v první desítce.
Hyundai v Nošovicích také testuje nové technologie - například výrobu elektrických vozidel na stejné lince jako benzinové. To znamená, že v budoucnu zde může být vyráběna i verze Ioniq 6 nebo Kona Electric.
Německo - výrobní centrum pro elektromobilitu
Hyundai v Německu nemá tradiční továrnu, ale má vývojové a výrobní centrum v městě Frankfurt. Zde se vyrábí elektronické komponenty pro elektrická auta - baterie, řídicí jednotky, motory. Toto centrum je klíčové pro vývoj nových modelů Ioniq. Vývojový tým v Německu spolupracuje s univerzitami a výzkumnými instituty na optimalizaci výdrže baterií a rychlosti nabíjení.
Hyundai také v Německu provozuje testovací okruh v západním Německu, kde testuje nové modely na silnicích s vysokou hustotou provozu. To je důležité pro evropské normy bezpečnosti a komfortu. I když nejde o tradiční výrobní závod, Německo je pro Hyundai klíčové pro technologický rozvoj.
Proč je důležité vědět, kde je auto vyrobeno?
Když kupujete Hyundai, nejde jen o značku - jde o to, kde bylo auto vyrobeno. Výroba v různých zemích znamená různé standardy, různé materiály a různou kvalitu. Například i20 vyrobený v Česku má jiné vnitřní materiály než i20 vyrobený v Indii. V Česku se používají materiály vyhovující evropským normám, zatímco v Indii se často používají levnější alternativy pro snížení nákladů.
Také výroba v různých zemích ovlivňuje záruku. Auta vyrobená v Česku mají stejnou záruku jako všechna auta prodávaná v EU - 5 let nebo 150 000 km. Auta vyrobená v Indii nebo Číně, která se dovážejí do Evropy, mají stejnou záruku - ale některé servisní centra mají problémy s náhradními díly, protože nejsou přímo založené na těchto modelech.
Na trhu se objevují i falešné informace. Někteří prodejci tvrdí, že "všechna Hyundai jsou vyrobená v Koreji" - to není pravda. Pokud chcete vědět přesně, kde je vaše auto vyrobeno, podívejte se na štítek u dveří řidiče. Tam je uvedeno "Made in..." - a to je jediná spolehlivá informace.
Které země vyrábějí nejkvalitnější Hyundai?
Podle nezávislých testů a statistik z výrobních závodů je nejkvalitnější Hyundai vyrobený v České republice a Jižní Koreji. Továrny v Nošovicích a Ulsanu mají nejnižší počet reklamací na trhu - průměrně méně než 1,2 reklamace na 100 vozidel za první rok. Výroba v Alabamě je také velmi kvalitní - ale kvůli většímu počtu modelů a složitějšímu výrobnímu procesu je počet reklamací o něco vyšší.
Na druhé straně, vozy vyrobené v Indii a Číně mají výrazně vyšší počet reklamací - obzvláště v oblasti elektroniky a vnitřního vybavení. To neznamená, že jsou špatné - znamená to, že byly navrženy pro jiný trh s jinými očekáváními. Pokud hledáte nejlepší kvalitu, vyberte Hyundai vyrobený v Česku nebo Koreji.
Co se děje v budoucnu?
Hyundai plánuje rozšířit výrobu elektrických vozidel v České republice. V roce 2026 se v Nošovicích začne vyrábět nový model Ioniq 8 - první velký elektrický SUV vyrobený v Evropě pro evropský trh. Zároveň se zvyšuje výroba baterií v Koreji a Německu - to znamená, že v budoucnu budou všechny nové modely Ioniq mít baterie z těchto zdrojů.
Hyundai také zvažuje otevření nové továrny v Mexiku - pro výrobu vozidel pro americký trh. To by snížilo náklady na dopravu z Asie a zvýšilo flexibilitu. Výroba v Česku a Koreji zůstane ale klíčová - protože tam je nejvyšší kvalita a nejvíce technologických inovací.
Napsat komentář