Porucha auta Opel: Co dělat a jak si poradit

Nikdo nechce zažít ten moment, kdy auto najednou zhasne, začne vydávat divný zvuk nebo prostě nejede dál. Přesto to zažil snad každý řidič alespoň jednou. Když se porouchá Opel, je důležité hlavně nepanikařit. Většinu situací zvládneš vyřešit rozvážně a docela v klidu.

První, co tě musí zajímat, je tvoje bezpečnost i bezpečnost ostatních lidí na silnici. Pokud můžeš, dostaň Opla mimo hlavní tah nebo na kraj, zapni výstražná světla a vezmi si reflexní vestu. Tahle základní pravidla jsou fakt důležitá, protože nehoda z odstaveného auta bývá většinou horší než samotná porucha.

Až si budeš jistý, že stojíš bezpečně, teprve potom má smysl začít řešit, co autu vlastně je. Některé závady, jako je píchlé kolo nebo vybitá baterka, poznáš rychle. Někdy ovšem jen svítí kontrolka a ty nevíš, kde hledat. Nepřestávej číst, poradím ti, jak na to konkrétně.

Bezpečnost na prvním místě

Když se ti pokazí porucha auta někde na cestě, hlavním úkolem je ochránit sebe, spolujezdce i ostatní řidiče. Samotná závada většinou není tak nebezpečná jako to, co se může stát po ní – třeba pokud tě někdo přehlédne v noci nebo ve špatném počasí. Stačí chvilka nepozornosti a na malé poruše může vzniknout mnohem vážnější průšvih.

V první řadě mysli na tahle pravidla:

  • Ihned po zastavení vozidla zapni výstražná světla.
  • Použij reflexní vestu ještě než vystoupíš z auta – v noci, v tunelu nebo za šera je to povinnost podle zákona.
  • Jestli je to možné, dostaň auto co nejvíc ke kraji silnice nebo za svodidla. Nepodceňuj ani krátkou vzdálenost – čím dál jsi od provozu, tím líp.
  • Výstražný trojúhelník postav minimálně 50 metrů za auto na běžné silnici, na dálnici dokonce 100 metrů. V zahraničí můžou být pravidla ještě přísnější, třeba v Německu ti za špatně umístěný trojúhelník hrozí nemalá pokuta.
  • Spolujezdci by měli zůstat za svodidly a na bezpečném místě, ne stát u auta.

Mrkni na jednoduchou tabulku, která ukazuje, jak rychle u stojícího auta narůstá riziko nehody podle statistik BESIP:

Čas odstavení auta (min)Pravděpodobnost nehody (%)
0-51,2
5-154,8
15-307,0
30 a více12,1

Pokud zastavíš na dálnici, nikdy se nesnaž opravovat auto na místě – rovnou volej asistenční službu nebo policejní hlídku. Když zhasne auto v noci, mimo obec, nechoď do vozovky, protože tě ostatní fakt nemusí vidět. Pro jistotu měj v autě i malé nouzové světlo nebo blikající majáček navíc, hlavně pokud často jezdíš po méně osvětlených cestách.

Rychlá diagnostika problému

Nejdřív si musíš co nejpřesněji ujasnit, v čem je zádrhel. Když porucha auta přijde náhle, neboj se začít postupovat systematicky. Klíčové je nespoléhat na odhady, ale získat co nejvíc informací, abys věděl, jestli to zvládneš vyřešit sám, nebo je čas na asistenci.

  • Podívej se na kontrolky na palubní desce. V moderních Opelech je řada ikon, které Ti často přesně řeknou, co nefunguje – od motoru (žlutá kontrolka motoru) přes olej (červená olejnička) po dobíjení baterky. Když bliká kontrolka motoru, je dobré hned zastavit, raději auto dál netrápit.
  • Zkontroluj, jestli neztrácíš kapaliny. Koukni pod auto, jestli něco neteče – olej, chladicí kapalina nebo benzín. I malá louže pod Opelem může znamenat velký problém.
  • Zeptej se auta samotného. Pokud máš nový Opel s rozhraním OnStar, diagnostiku ti napoví mobilní aplikace nebo dotyková obrazovka v autě. Někdy stačí zadat kód závady z palubního počítače do vyhledávače a máš přesný popis závady.
  • Poslechni si motor. Divil by ses, jak moc poznáš na první dobrou rozhozený chod motoru, pískání klínového řemenu nebo cvakání relé. Zvlášť když auto startuje pomalu, bude nejspíš na vině baterka nebo startér.

Občas nezbývá než jít metodou pokus-omyl. Ale pozor na zásah do elektriky – tam je lepší neriskovat ani v Oplu, u kterého je elektroniky víc a víc.

Nejčastější příčiny poruchy podle statistik Assistance 24 ČR (2024)
PříčinaPodíl (%)
Vybitá baterie30
Defekt pneu20
Problém se vstřikováním/motorem18
Porucha elektrického systému13
Nejde nastartovat (bez zjevné příčiny)9
Jiné (např. ztráta klíčků)10

Když do dvou minut nevíš, kde je problém, nebo když se rozsvítí červená kontrolka, zbytečně to nezkoušej dál. Zavolej si pomoc – budeš to mít rychlejší a hlavně bezpečnější. S touhle vlastní malou diagnostikou ale ušetříš čas, protože přesně popíšeš situaci hned při prvním hovoru s asistenční službou.

Komunikace s asistenční službou Opel

Jakmile zjistíš, že závadu na svém Oplu sám nevyřešíš, ozvi se co nejdřív asistenci. Opel nabízí nonstop asistenční službu pro situace, kdy tě tvůj vůz nechá ve štychu. Telefonní číslo najdeš v servisní knížce, na webu Opelu nebo na kartičce, kterou ti dali při koupi auta. Připrav si ji předem – ve stresu pak nebudeš nic hledat.

Než zavoláš, zkus si připravit pár základních údajů, které od tebe operátor bude potřebovat. Když to řekneš narovinu a stručně, zabere to míň času a rychlejší bude i pomoc:

  • kde přesně stojíš (ideálně s označením kilometru nebo alespoň orientační místo – třeba Pumpa OMV na D1 směr Brno),
  • typ a model Opla,
  • rok výroby a SPZ,
  • co se tobě jeví jako problém (např. nejde nastartovat, prasklý klínový řemen, kontrolka motoru svítí),
  • kolik lidí je ve vozidle (pro případ náhradní dopravy),
  • kontakt na tebe.

Můžeš taky zkusit využít aplikaci myOpel, kde jde asistenční zásah objednat online. To se hodí, když třeba v autě nemáš kredit nebo je kolem hluk a nechce se ti vysvětlovat všechno po telefonu.

Věděl jsi, že tzv. Opel Assistance platí většinou 24 hodin denně a kryje nejen poruchy, ale i situace typu ztracené klíče nebo špatné natankování paliva? Pokud máš auto v záruce, služba bývá zadarmo. Na starší Opel ji můžeš přikoupit spolu s pravidelným servisem.

Pro lepší představu, tady je rychlá tabulka s nejčastějšími situacemi, se kterými lidé volají asistenci Opel v Česku:

Typ poruchy% případů
Vybitá baterie28 %
Píchlé kolo19 %
Porucha elektroniky25 %
Problém s palivem11 %
Jiné (zámky, chladicí systém...)17 %

Hlavní je, nezapomeň zmínit, že je tvůj vůz Opel. Asistenční služba ho pozná, ale pro operátora je to hned jasnější a rychlejší. Po telefonu ti často poradí i to, co můžeš vyzkoušet na místě, zatímco čekáš na pomoc. Když vše nahlásíš klidně a přesně, celý zásah půjde rychleji a bez zbytečných komplikací.

Co zvládneš opravit sám

Co zvládneš opravit sám

Některé poruchy na porucha auta jdou vyřešit doslova u krajnice a nemusíš hned volat odtah. U Oplů – hlavně těch starších – zvládneš spoustu základních oprav bez servisu. Chce to mít základní nářadí, rezervu, výstražný trojúhelník a trochu odvahy. V autě se vždycky hodí mít i pracovní rukavice a svítilnu.

Co si můžeš klidně zkusit opravit sám? Mezi nejběžnější rychlý zásahy patří:

  • Píchlé kolo: Stačí zvedák, klíč na matice a rezervní pneumatika. Výrobce Opel většinou přikládá i jednoduchý obrázkový návod pod podlahou kufru.
  • Vybitá baterka: Pokud máš startovací kabely a někdo ti půjčí napětí (třeba kolega s autem), za pět minut jedeš. Dobré je vědět, jakou má baterie kapacitu a kolik let už funguje.
  • Doplnění provozních kapalin: Když svítí kontrolka chybějícího oleje, chladicí nebo brzdové kapaliny, dolij správný typ kapaliny podle manuálu. Špatný výběr může motoru spíš uškodit.
  • Připálená pojistka: Pokud něco přestane fungovat – například světla nebo rádio – často za to může jen prasklá pojistka. Ve schránce u řidiče najdeš náhradní, vyndáš starou a vyměníš za stejné hodnoty (podle čísel na pojistce).

Někdy pomůže i totálně jednoduchá věc: zkontroluj, jestli je dobře zavřená kapota nebo dotlačené dveře. Moderní Opely mají spínací čidla a auto tě kvůli špatně zavřeným dveřím třeba ani nenechá nastartovat.

Během oprav je hlavní zůstat v klidu a nerozebírat nic, čemu nerozumíš. Jak říká zkušený oplař Tomáš Voříšek:

„Radši přijdu později do práce kvůli výměně kola, než řešit, jak si špatně dolitá kapalina zničila motor. Člověk má vždycky respektovat svoje limity.“

Když je problém složitější nebo jsi v něčem nejistý, vezmi telefon a zavolej odbornou pomoc. Hrát si na hrdinu se u aut většinou nevyplácí. Hlavně u novějších Oplů, kde bývá elektronika pěkně zapeklitá.

Kdy volat odtah

Někdy se ti může zdát, že ještě něco zvládneš opravit sám, ale jsou situace, kdy už je lepší nechat to na profících a zavolat odtah. Hlavně když jde o větší závady, které nemáš šanci na místě odstranit, nebo bys mohl způsobit ještě větší škodu, ať už sobě nebo autu.

  • Když motor vůbec nenastartuje, nebo točí „do prázdna“.
  • Když se z auta kouří, nebo unikají kapaliny (olej, chladicí kapalina).
  • Pokud máš po nehodě a podezření na skryté poškození podvozku nebo řízení.
  • Porucha elektroniky, kdy auto nereaguje na klíček nebo svítí několik varovných kontrolek najednou.
  • Píchlé kolo a chybí ti náhradní, nebo máš speciální pneu, které nelze vyměnit na místě.
  • Pokud nefunguje brzda nebo řízení – nikdy neriskuj další jízdu!

Statistiky z českých asistenčních služeb za rok 2024 říkají, že odtah je ve 48 % případů nutný právě kvůli závadám na elektrice a startovacím systému. U Oplů se nejčastěji volá odtah také v případě poruchy převodovky, což znamená, že s tím rukama na místě sám nic nezmůžeš.

Důvod odtahuPodíl případů (%)
Elektrická závada48
Porucha motoru22
Defekt pneumatiky14
Nehoda/poškození karoserie9
Jiné7

Když už víš, že odtah je jediná možnost, pořádně si připrav doklady k porucha auta – vytáhni si velký i malý technický průkaz, doklad o povinném ručení a občanku. Když zavoláš Opel asistenční službu, většinou mají rychlý příjezd do jedné hodiny a svoje auto vidíš většinou ještě ten samý den v servisu.

Je fajn vědět, že většina pojišťoven v Česku ti asistenční služby a odtah poskytne právě k tvému Oplu už v základní variantě povinného ručení, nemusíš mít hned drahé havarijní pojištění. Některé služby pokrývají i převoz celé posádky na stanovenou adresu, když je auto nepojízdné delší dobu.

Tipy, jak poruchám předcházet

Nikdo nemá rád nečekané problémy na cestách. Nejlepší obrana před poruchou auta je prevence – tohle platí i pro každý Opel. Tady máš ověřené tipy, které opravdu fungují a nejsou zbytečnou teorií:

  • Porucha auta kvůli nedostatečnému servisu je pořád častější, než si myslíš. Pravidelné kontroly v autorizovaném servisu sníží šanci na kolaps i u ojetého modelu. Opel doporučuje návštěvu servisu minimálně jednou za rok nebo každých 15 000 km.
  • Když už jedeš na dlouhou trasu, aspoň zkontroluj olej, hladinu chladicí kapaliny a stav pneumatik. Autoři statistik uvádějí, že až 38 % problémů na silnici souvisí s podhuštěnými nebo poškozenými pneumatikami.
  • Baterie v Opelu bývá spolehlivá, ale většinou nevydrží víc než pět let. Pokud startuješ obtížně nebo elektronika blbne, radši ji nech proměřit. Nízké napětí je nejčastější příčina "nepojízdné káry" v zimě.
  • Pozor na výměny filtrů. Zanesený vzduchový nebo palivový filtr zvyšuje spotřebu a může způsobit škody na motoru. Vyměnit je stojí pár stovek, opravit motor tisíce.
  • Nezapomínej na drobnosti. Zkontroluj stěrače, žárovky, pojistky, klíček s dálkou a technický průkaz v autě. Vážně, spousta lidí uvízne kvůli prkotině, na kterou se vykašlali.

Přece jen tě zajímá pár čísel? Tady je rychlý přehled podle poslední evropské zprávy o asistenci na silnicích:

Typ závady Podíl na celkových poruchách (%)
Baterie 25
Pneumatiky 18
Motor a chlazení 16
Elektroinstalace 12
Palivový systém 7

Stačí pár pravidelných kontrol a přehlédneš většinu nejčastějších problémů, co tě můžou na silnici s Opelem potkat. Udělej z toho rutinu a většina stresu z poruchy auta tě mine obloukem.

Napsat komentář