Kdy měnit rozvody na Hyundai Tucson: kompletní průvodce intervaly a tipy

Když se řekne rozvody u Hyundai Tucson, hodně lidí zbystří. Není to sexy téma, ale může dost bolet – hlavně peněženku a někdy i motor. Jeden špatný odhad, přehlídnutý příznak nebo zapomenutý termín a člověk se nestačí divit. Prasklý rozvodový řemen znamená často konečnou pro motor a vysoký účet. Přitom to není atomová věda – stačí vědět kdy, jak a proč je měnit. Tady se dozvíte všechno, co by měl vlastník Tucsonu vědět, i pár věcí navíc.

Proč jsou rozvody u Hyundai Tucson klíčové a co všechno do nich patří

Rozvody nejsou jen nějaký řemen, který se někde točí. Jde o celou sadu dílů, které spolu musí dokonale fungovat, aby motor dýchal správně. Hlavní částí je rozvodový řemen nebo řetěz (záleží na dané motorizaci), napínací kladky, vodící kladky a často vodní čerpadlo. Všechno tohle určuje, kdy se otevřou a zavřou ventily motoru. U Tucsonu narazíte jak na řemeny, tak na řetězy. Většina benzínových verzí (třeba 1.6 GDI nebo 1.6 T-GDI) má řetěz. Jiné – hlavně některé diesely (například 2.0 CRDi) – stále používají řemen. Pro řidiče je důležité vědět, co se v jejich verzi vlastně točí.

Rozvodový řemen je jak guma – časem tvrdne, praská, slábne. Jeho životnost ovlivňuje řada věcí: styl jízdy, běžné vzdálenosti, klima a hlavně pravidelný servis. Rozvodový řetěz je vychvalovaný jako „bezúdržbový“, jenže stoprocentně to neplatí. Přeskočený nebo vytažený řetěz taky dokáže udělat paseku. Vše komplikuje fakt, že automobilka dává pro různé motory a roky výroby různé doporučené intervaly.

Intervaly výměny rozvodů podle modelových let a motorizací Hyundai Tucson

Když se chcete podívat, kdy měnit rozvody u svého Tucsonu, musíte zohlednit ročník a motor. Výrobce většinou uvádí intervaly pro řemen v rozmezí 90 000 až 210 000 kilometrů, nebo 5–10 let – to záleží, co nastane dřív. U řetězu často najdete větu typu „bezúdržbový“, ale realita je, že kolem 200 000 km se často mění také.

ModelMotorRozvodyDoporučený interval
Tucson 2004–20092.0 CRDiŘemen90 000–120 000 km / 5 let
Tucson 2015–20201.6 GDI/1.6 T-GDIŘetězKontrola po 180 000 km
Tucson 2015–20202.0 CRDiŘemen150 000 km / 7 let
Tucson 2020+1.6 T-GDI Hybrid/Plug-inŘetězKontrola po 200 000 km
Tucson 2020+1.6 CRDiŘemen200 000 km / 10 let

Jestli vůz jezdí po městě, je pravidelně startovaný „studený“, může být i doporučeno zkrátit interval. Servisáci často radí měnit rozvody u dieselu preventivně už kolem 120 000 km. Nečekejte na poslední chvíli, intervaly jsou spíš maximum než garance.

Jak poznat, že rozvody žádají výměnu: praktické tipy a varovné signály

Jak poznat, že rozvody žádají výměnu: praktické tipy a varovné signály

Nikdo nechce zažít rozpadlý rozvodový řemen v přímém přenosu. Většina rozvodů ale dávají vědět dřív, než se to stane. Co pozorovat? U řemenů typicky slyšíte syčení, pískání, vrzání v chodu motoru. Někdy jsou znatelné mikroskopické prasklinky na povrchu řemene – pokud si rozvod uvidíte na vlastní oči, zkontrolujte ho. Další zrádné místo? Rozvodové kladky. Při opotřebení můžou začít "chrčet" nebo vibrovat. Každý atypický zvuk z motoru je dobré brát vážně.

U rozvodových řetězů je hlavním varováním chrastění při studeném startu, nepravidelný chod motoru nebo zhasínání kontrolky mazání se zpožděním. Když už řetěz přeskočí, motor se většinou okamžitě "háže pod stůl" kvůli špatné synchronizaci. Luboš, co opravoval tucsony roky, říkal: „Majitel, co řetěz neposlouchá, riskuje víc než kdyby chodil boso v zimě.“ Mějte na paměti, že vadný nebo natažený řetěz je horší než starý řemen – řetěz se potichu pomalu natahuje, dokud není pozdě.

Kromě toho sledujte, jestli motor nevykazuje nárůst spotřeby nebo snížení výkonu – i to může souviset s rozvody. Rozvodový systém nesmí být podceňovaný; jakákoliv známka většího úniku oleje v okolí rozvodů je důvod navštívit servis. Moderní auta mají diagnostiku, která někdy při problémech s řetězem zapíše chyby v časování vačkové hřídele.

Kolik stojí výměna rozvodů a co všechno obnáší návštěva servisu

Cena za výměnu rozvodů u Hyundai Tucson skáče podle motoru, typu rozvodů i servisu. U řemenů v základní sadě počítejte s částkou od 7 000 do 15 000 Kč. Do sady je vždy lepší zahrnout napínací a vodící kladky a pokud se mění řemen pohánějící vodní pumpu, tak i vodní pumpu samotnou – ušetří to starosti nadvakrát. Pokud šetříte a měníte jen samotný rozvodový řemen bez kladek, koledujete si o opakované výdaje a možná zbytečný průšvih.

Servis zabere jeden den, někdy i méně. Je-li potřeba měnit rozvodový řetěz, dostáváte se na částku od 10 000 do 30 000 Kč. Pokud máte modernější Tucson (například se zmiňovaným 1.6 T-GDI), do 200 000 km by neměl být problém, ale pokud slyšíte chrastění, čekat je chyba. Náhradní díly pro Tucsony nejsou drahé, ale ani nejlevnější. Některé servisy nabízejí záruku dva roky na práci i materiál, což je praktické. Raději se vyhněte podezřele levným dílům bez jasného původu – nekvalitní rozvodový řemen praskne klidně za poloviční dobu než originál.

Při výměně rozvodů se ptejte servisu na všechny části použitých sad a chtějte účtenku s vyúčtovanými položkami. Neberte to jako opruz, spíš jako investici do klidného spaní. Ostatně, prevence vždycky stojí míň než nová hlava motoru nebo dokonce oprava ventilů a pístů.

Praktické rady, jak prodloužit životnost rozvodů a předejít zbytečným výdajům

Praktické rady, jak prodloužit životnost rozvodů a předejít zbytečným výdajům

Chcete rozvody u svého Tucsonu udržet v kondici déle? Zkuste se řídit pár jednoduchými zásadami. Nejdřív – nestartujte a nezhasínejte motor často během pár minut – opakované „krátké trasy“ rozvodům dávají zabrat. Ideální je, když se motor a olej řádně zahřejí. Pravidelně kontrolujte stav motorového oleje a neměňte jej stylem „jak si vzpomenu“ – čistý olej snižuje opotřebení rozvodů i kladek.

Nespoléhejte na to, že „to vydrží aspoň do příští dovolené“. Pokud plánujete delší cestu, nechte rozvody aspoň zkontrolovat. Jezdit s načatým rozvodem je jako jít na houby v tornádu – nevyplatí se riskovat a skončit s poruchou stovky kilometrů od domova. Pokud kupujete starší Tucson, trvejte na písemné informaci, kdy byly rozvody měněny a u koho. Pokud prodávající začne mlžit, je lepší preventivně počítat s výměnou.

Důležitý tip: Pokud už servisujete, nechte vyměnit kromě rozvodového řemene rovnou i příslušné kladky, pumpu a těsnění. Nejvíc problémů není přímo rozvodový řemen, ale přidružené díly, které mohou skolabovat dřív než on. A jedna drobnost navíc – netušíte, kolik bylo případů, kdy nový kvalitní rozvodový řemen selhal kvůli levné kladce nebo staré pumpě. Šetřit se prostě nevyplácí.

Občas si motor pustěte bez rádia, otevřete kapotu a poslouchejte. I malý podezřelý zvuk znamená, že rozvody volají o pozornost. Pravidelná kontrola u dobrého servisu je bezpečnější než nejistota s „nějakým“ soundem od motoru. Pamatujte, že rozvody Hyundai Tucson nejsou přidělány na věky – a když je vyměníte včas, ušetříte nervy, čas i spoustu peněz.

Napsat komentář