Test znalostí o Hyundai
Otestujte své znalosti o Hyundai
Zkuste odpovědět na následující otázky a ověřte, jak dobře znáte společnost Hyundai.
Kdo založil Hyundai v roce 1967?
Co byl první model Hyundai, který vyráběla Jižní Korea bez cizí technologie?
Kolik procent akcií Kia Corporation vlastní Hyundai?
Co je to E-GMP platforma?
Jakou nejdelší záruku nabízí Hyundai pro nová auta?
Hyundai je jedno z nejznámějších autoznaček na světě, ale mnoho lidí si neuvědomuje, kdo za ní stojí. Nejde o nějakou zahraniční korporaci s tajemnými vlastníky - Hyundai je českým názvem pro jihokorejskou automobilovou společnost, která od roku 1967 vyrábí auta pro celý svět. Pokud jste si někdy řekli: „Kdo vlastně vyrábí Hyundai?“, odpověď je jednoduchá: Hyundai Motor Company.
Hyundai Motor Company - základní informace
Hyundai Motor Company je hlavní automobilová společnost skupiny Hyundai Kia, která má sídlo v Seoulu, Jižní Korea. Založil ji Chung Ju-yung v roce 1967. Původně se zaměřovala na výrobu nákladních vozidel a motocyklů, ale rychle se přesunula do segmentu osobních aut. První model, který vydal jako vlastní výrobek, byl Hyundai Pony v roce 1975. Bylo to první auto, které Jižní Korea vyrobila samostatně - bez cizí technologie nebo licencí.
Dnes Hyundai vyrábí více než 4,5 milionu vozidel ročně. Výrobní závody má nejen v Jižní Koreji, ale i v Číně, Indii, Německu, Brazílii, Rusku a USA. V České republice neexistuje žádný výrobní závod, ale Hyundai má silnou distribuční síť a servisní centra ve všech větších městech.
Hyundai a Kia - jedna skupina, dvě značky
Často se ptáte: „Je Hyundai stejný jako Kia?“ Odpověď zní: nejsou to stejné značky, ale patří do stejné skupiny. Hyundai Motor Company vlastní 33,88 % akcií Kia Corporation, což z ní dělá její největší akcionář. Oba výrobci sdílejí technologie, platformy a výrobní kapacity, ale udržují samostatné návrhy, marketing a prodejní strategie.
Například Hyundai Kona a Kia Niro jsou založeny na stejné platformě, ale liší se designem, výbavou a cílovou skupinou. Hyundai se snaží být technologicky pokročilejší a více zaměřený na moderní design, zatímco Kia se často snaží být více „zábavné“ a výbavově bohaté. I když spolupracují úzce, zákazníci si je stále volí jako dvě různé značky.
Hyundai jako technologický lídr
Hyundai se v posledních letech stal jedním z nejrychleji rostoucích výrobců elektromobilů. V roce 2024 bylo prodáno přes 1,2 milionu elektromobilů Hyundai a Kia dohromady. Model jako Ioniq 5 a Ioniq 6 jsou považovány za jedny z nejlepších elektromobilů na trhu - mají dlouhé dojezdy, rychlé nabíjení a moderní design.
Hyundai také vyvinul vlastní platformu E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která je používána ve všech jeho elektromobilech. Tato platforma umožňuje výrobu vozidel s různými rozměry a výkony, ale se stejnými bezpečnostními a technologickými standardy. Výhoda je jasná: výroba je levnější, ale kvalita zůstává vysoká.
Hyundai také investuje do vývoje vodíkových technologií. Model NEXO je jedním z mála komerčně dostupných vodíkových vozidel na světě. Má dojezd přes 600 km a plnění paliva trvá jen 5 minut - stejně jako u benzínu. I když vodíkové auta zatím nejsou běžná, Hyundai je jediný výrobce, který je vyrábí v tak velkém měřítku.
Hyundai v Evropě - jak se dostal na trh?
Na evropském trhu se Hyundai objevil v 80. letech, ale dlouho zůstával v pozadí. Většina lidí považovala jeho auta za levná, ale nekvalitní. Situace se změnila kolem roku 2005, kdy Hyundai představil model i30 - první auto, které bylo navrženo v Evropě a vyvinuto pro evropské zákazníky. Od té doby se začalo měnit jeho jméno.
V roce 2010 Hyundai získal první cenu „Car of the Year“ v Evropě za model i30. Od té doby se výrobcem stává jedním z největších hráčů. V roce 2023 byl Hyundai pátým nejprodávanějším výrobcem v Evropě, představoval 7,1 % trhu. V České republice se v roce 2024 prodalo přes 25 000 vozidel Hyundai - to je více než většina japonských značek.
Hyundai a kvalita - co říkají testy?
Hyundai se neustále snaží změnit image „levného auta“. V roce 2023 byl Hyundai v průzkumu J.D. Power uznán jako nejlepší značka v kategorii „původní kvalita“ (Initial Quality Study) v USA. To znamená, že nově prodaná auta Hyundai mají méně problémů než auta od konkurence - včetně Toyota, Honda nebo Volkswagen.
V Evropě je Hyundai také v prvních řadách v testech spolehlivosti. V roce 2024 byl Hyundai v průzkumu What Car? jako nejspolehlivější značka v kategorii „nové auta“. Modely jako Tucson, Santa Fe a Kona mají průměrně méně než 1,2 závady na 100 vozidel za první tři roky výroby.
Hyundai také nabízí nejdelší záruku v celém automobilovém průmyslu: 5 let nebo 100 000 km pro všechny nové vozy. Pro elektromobily je záruka 7 let nebo 150 000 km. To je důkaz, že výrobce věří ve své výrobky - a chce, aby zákazníci věřili také.
Hyundai a budoucnost - co přijde dál?
Hyundai plánuje do roku 2030 vydát 23 nových elektromobilů a investovat 75 miliard dolarů do elektrifikace a autonomních technologií. Cílem je, aby 40 % všech prodaných vozidel bylo elektromobily. Výrobní závody v USA a Číně se přestavují na výrobu pouze elektrických vozidel.
Hyundai také pracuje na robotických vozidlech - například na modelu ELEVATE, který má nohy místo kol. Je to ještě koncept, ale ukazuje, že Hyundai nechce jen sledovat trh - chce ho tvořit. Další projekty zahrnují autonomní taxi, vozidla pro města a dokonce výrobní roboty, které budou vyrábět další auta.
Hyundai - něco víc než jen auto
Hyundai už není jen výrobce automobilů. Je to globální technologická společnost. Vlastní i výrobní závody, výzkumná centra, softwarové týmy a dokonce společnost zabývající se umělou inteligencí. Hyundai Mobis vyrábí komponenty pro všechna jeho auta - od motorů po řídicí jednotky. Hyundai Capital poskytuje půjčky a leasing. Hyundai Robotics se zabývá průmyslovými roboty.
Je to jako kdyby Apple vyráběl nejen telefony, ale také baterie, software, obchodní sítě a dokonce roboty. Hyundai se snaží být celkovým poskytovatelem mobility - ne jen aut.
Kdo vlastně vyrábí Hyundai? A proč to má význam?
Hyundai je výrobce, který se přeměnil z levného výrobce na jednu z největších a nejodvážnějších technologických společností na světě. Když kupujete auto Hyundai, nekupujete jen vozidlo - kupujete technologii, která se vyvíjí v reálném čase. Když kupujete Ioniq 5, kupujete platformu, která bude v budoucnu sloužit i pro autonómia a vodíkové technologie.
Hyundai není jen „jihokorejské auto“. Je to výrobce, který mění pravidla hry. A pokud se ptáte, kdo je jeho výrobce - odpověď je: lidé, kteří věří, že automobilový průmysl může být lepší. A to je přesně to, co ho odlišuje od všech ostatních.
Je Hyundai česká značka?
Ne, Hyundai není česká značka. Je to jihokorejská automobilová společnost se sídlem v Seoulu. V České republice nemá výrobní závod, ale má silnou distribuční síť a více než 40 servisních center. Auta Hyundai se v Česku prodávají, ale nevyrábějí.
Je Hyundai stejný jako Kia?
Ne, Hyundai a Kia jsou dvě samostatné značky, ale obě patří ke stejné skupině - Hyundai Motor Group. Hyundai vlastní 33,88 % akcií Kia. Spolupracují na technologiích, platformách a výrobě, ale mají jiný design, výbavu a tržní strategii. Konečný výsledek je, že si je zákazníci volí jako dvě různé značky.
Kde jsou vyráběna auta Hyundai?
Auta Hyundai se vyrábějí v Jižní Koreji, Číně, Indii, Německu, Brazílii, Rusku a USA. Největší výrobní závody jsou v Ulsanu (Jižní Korea) a v Montgomery (Alabama, USA). Všechna auta, která se prodávají v Evropě, jsou vyráběna v Jižní Koreji nebo v Indii - nikdy v Číně nebo USA pro evropský trh.
Proč je Hyundai tak levný?
Hyundai není levný proto, že je špatný. Je levný, protože má efektivní výrobní procesy, sdílí technologie s Kia a vyrábí velké množství vozidel. Tím snižuje náklady. Zároveň investuje do kvality - což znamená, že i za nižší cenu dostanete vysokou úroveň výbavy a spolehlivosti. Výsledkem je lepší poměr cena/kvalita než u mnoha konkurentů.
Má Hyundai nějaké záruky?
Ano, Hyundai nabízí nejdelší záruku v automobilovém průmyslu: 5 let nebo 100 000 km pro všechna nová auta. Pro elektromobily je záruka 7 let nebo 150 000 km. Záruka pokrývá motor, převodovku, elektroniku i baterii. To je důkaz, že výrobce věří ve své výrobky - a chce, aby zákazníci věřili také.
Napsat komentář