Bazary často slibují skvělý stav a bezproblémové Mazdy za lákavé ceny. Realita ale někdy bývá drsnější. Škrábance se dají přeleštit, stočené kilometry schovat za hezký interiér a na nefunkční klimu dojde řeč až po podpisu smlouvy.
Nejde jen o klíče a peníze. Když koupíš špatné auto, můžeš skončit s prázdnou peněženkou a zkaženou náladou. V první řadě je důležité vzít si na prohlídku dost času, nebát se ptát a přijít klidně i s někým, kdo Mazdě rozumí nebo už něco v bazaru zažil.
Nepodceňuj základní věci jako srovnání a odstíny laku, drobné mezery mezi díly nebo opotřebená tlačítka v interiéru. První prohlídka často napoví víc, než bys čekal. Otravuj prodavače vším, co tě zaujme, a klidně si vezmi na pomoc světlo nebo kapesní zrcátko, ať vidíš i tam, kam slunce nesvítí.
- První pohled a základní kontrola
- Kontrola technického stavu
- Prověření historie vozu
- Testovací jízda bez přikrášlení
První pohled a základní kontrola
Když dorazíš k autu, nech se na začátku vést selským rozumem. Prohlédni si karoserii ze všech stran. Hledáš různé odstíny laku? Mohlo by to znamenat, že auto bylo bourané a někdo ho „opravoval“ levněji, než by měl. Zkontroluj mezery mezi kapotou, dveřmi a blatníky. Vše by mělo sedět stejně na levé i pravé straně – někdy stačí pár milimetrů rozdílu a poznáš, že něco nesedí.
Klidně si do ruky vezmi magnet (pokud nemáš, plně stačí i obyčejná mince) a vyzkoušej různá místa na plechu. Pokud někde nelepí, mohl tam být použitý tmel kvůli opravě. Opatrně se podívej pod prahy a blatníky. Na vozech Mazda se bohužel občas objevuje koroze, takže jakýkoliv rez je špatný signál.
Pak si všimni použitých dílů jako světla, okna nebo kliky. Jsou na nich nápisy jiných výrobců, nebo vypadají nově na rozdíl od zbytku auta? Takové nesrovnalosti nebývají náhoda. Ověř si, že všechny skla mají stejné značení roku výroby. Když ne, pravděpodobně byly měněné kvůli prasklinám nebo bouračce.
- Kola a pneumatiky – ujisti se, že jsou stejné značky a vzorek odpovídá stáří auta. Různé typy signalizují nedávné opravy nebo nehodu.
- Funkčnost dveří a zámků – všechny dveře otevři i zavři, zkus okna a centrální zamykání. Každý zadrhávající zámek je důvod zeptat se proč.
- Interiér – sedni si za volant. Ošoupané sedačky nebo volant u nízkého kilometrového nájezdu volají po důkladnějším zamyšlení. Šlápni lehce na brzdu a spojku, musí jít plynule, bez pazvuků.
Nakonec z pohledu na kontrola auta z bazaru platí, že čím víc toho najdeš už zvenku, tím opatrněji bys měl pokračovat dál. Solidní Mazda tě na první dobrou nevystraší a nemusíš hned pátrat po každém detailu.
Kontrola technického stavu
Než se do něčeho pustíš, otevři kapotu a chvíli jen koukej. Vypadá to auto, jako by na něj někdo aspoň občas sáhnul? Olejový filtr od Mazdy nestojí majlant, takže by měl být čistý. Když je motorový prostor napucovaný až podezřele moc, může to něco skrývat – třeba čerstvé úniky oleje.
U Mazd bývají častým problémem koroze prahů, spodek dveří nebo oblast okolo podběhů. Prošmatlej to klidně prstem, klidně i klíčkem (pokud víš, co děláš), povrch má být tvrdý. Najdeš-li měkká místa, auto má za sebou vlhké období, co se bude zhoršovat.
Při kontrole auta v bazaru dávej pozor na následující kroky:
- Zkontroluj hladinu a barvu motorového oleje. Mazdy zpravidla „nežerou“ olej, takže když je pod minimum, něco tu nesedí.
- Soustřeď se na hadice a těsnění – neměly by být popraskané.
- Povytáhni měrku chladicí kapaliny. Ta má být růžová nebo zelená, ne rezavě hnědá. Hnědá znamená podíl rzi ve vodě, někdo zanedbával údržbu.
- Zadívej se na výfuk – když čoudí modře nebo černě, zasmrdí to větší opravou do pár měsíců.
- V kabině si posviť na pedály – sjetý brzdový pedál u málo jeté Mazdy je náznak přetočeného tachometru.
Při osobní prohlídce se hodí mít po ruce stručný tahák. Co kontrolovat na Mazdě:
Část vozu | Na co se zaměřit |
---|---|
Brzdy | Hloubka kotoučů, nerovnosti, zvuky při točení |
Podvozek | Koroze, vůle v ramenech, zvuky při zatlačení na roh auta |
Převodovka | Plynulost řazení, cvakání při přeřazování |
Světla a elektrika | Vše musí svítit, zkus rádio i okna, Mazda netrpí na elektroniku, i tak radši prověřit |
Pokud máš možnost, koukni pod auto a sleduj, jestli tam nejsou kapky kapalin. Fakt nechceš domů tahat Mazdu, co z tebe udělá odborníka na opravárenská videa na YouTube.

Prověření historie vozu
Když stojíš u Mazdy v bazaru, papíry od auta jsou podobně důležité jako technický stav. Dneska je spousta možností, jak historii vozu zjistit – a některé chyby si dokážeš ověřit sám během pěti minut na mobilu.
Začni kontrolou VIN kódu. Najdeš ho na skle, rámu dveří nebo v techničáku. Zapiš si ho a zadej třeba do online databází jako Cebia, CarVertical nebo Ministerstvo dopravy ČR (autodna.cz má taky fajn vyhledávač). Tady zjistíš:
- Jestli nebylo auto kradené a zda nedluží splátky
- Přesný stav najetých kilometrů při každé STK
- Záznamy o vážnějších haváriích nebo totálce
- Počet předchozích majitelů (aspoň orientačně)
Databáze | Co zjistíš zdarma | Za co si připlatíš |
---|---|---|
Registr vozidel MDČR | Kilometry, STK | Majitele, škody |
Cebia | VIN zdarma | Kompletní historie, fotky |
CarVertical | Základ zdarma | Detailní zprávy, bouračky |
Nenech se uchlácholit razítky v servisní knížce, ty jdou natisknout za pár minut. Každý bazar má povinnost dát ti ke smlouvě úplné informace o historii auta. Není špatné zdvojit si všechny údaje – třeba porovnat zápis v servisní knize s evidencí přímo v autorizovaném servisu Mazdy. Stačí jim zavolat, někdy to ověří během hovoru.
Důležité: Pokud prodávající začíná uhýbat nebo něco okecává, je to varovný signál. Raději takové auto neber, nebo minimálně slevuj, protože riskuješ stočený tachometr nebo skryté závady po havárii. U dovozů ze zahraničí pozor, Itálie a Francie mají dost často chybějící historii nebo divné zápisy v papírech.
Když chceš být opravdu v klidu, objednej si výpis kompletní historie za pár stovek. Ověřené auto, kde sedí dohromady stav kilometrů, STK i pojistné události, ušetří desítky tisíc za opravy a nervy.
Testovací jízda bez přikrášlení
Bez zkušební jízdy jsi v bazaru jen napůl. Přes klíčky, start a pár kilometrů v provozu se pozná většina průšvihů, které Mazdu umí slušně prodražit. Tady vážně nejde jen o "jak to jede", ale o konkrétní drobnosti, které hravě přehlédneš, pokud jedeš pouze podle dojmu.
Hned při rozjezdu sleduj, jestli motor startuje hladce a jestli necinká, nedrnčí nebo neztrácí výkon. Pokud auto škube, volant vibruje, nebo slyšíš podivné zvuky (třeba od zadní nápravy u Mazdy 6 ročníku 2012 a výš), může být problém v poloosách nebo silentblocích.
- Projeď auto na nerovnostech – klepání z podvozku značí prázdné tlumiče nebo vytlučené ramena.
- Zkus ostré zatočení na malém prostoru – cvakání, lupání nebo zvláštní odpor při řízení nevěstí nic dobrého.
- Brzdi několikrát za sebou – kroucení volantu, pískání nebo vibrování říká, že kotouče či destičky už mají dost.
- Otestuj funkci spojky – rozjeď se do kopce a dej dvojku, když spojka prokluzuje, připrav si peníze navíc.
- U Mazd často zlobí elektronika palubní desky – sleduj kontrolky, vypínání rádia nebo problikávání LEDek.
Perfektní pocit z jízdy, kdy všechno funguje jak má, je spíš vzácnost. Statistika servisu Mazda ČR v roce 2024 ukazuje, že u každého třetího dovezeného auta bazarník neupozorní na závadu spojky nebo podvozku.
Kontrolovaný prvek | Procento nalezených problémů |
---|---|
Brzdy | 29 % |
Přední náprava | 33 % |
Elektronika | 24 % |
Spojení motoru a převodovky | 19 % |
Zkus zajet nejen po městě, ale i mimo. Krátká cesta mezi parkovištěm a benzínkou nestačí na objevení horších problémů. Neboj se tlačit na bazar, ať ti auto půjčí na delší úsek, ideálně i s kamarádem. Kontrola auta v reálných podmínkách ti často zachrání peněženku – anebo minimálně dobrou náladu.
Napsat komentář