Jak zdarma zjistit historii auta: ověřte původ vozu krok za krokem

V téhle branži jsou dvě skupiny lidí – ti, co nehledají původ vozu a ti, co to kousali už na parkovišti v dešti, protože jim auto zavánělo průšvihem. Každý třetí ojetý vůz v Česku má podle Asociace obchodu ojetými automobily alespoň jednu velkou nesrovnalost v historii. Stočený tachometr, zatajované bouračky, leasing, kvůli kterému vám auto může odtáhnout exekutor – nic z toho nechcete řešit, když vám zrovna voní v ruce nový techničák. Jak tedy zdarma zjistit, kdo a s čím s vaším (nebo budoucím) plecháčem jezdil? Právě o tom je dnešní manuál pro každého, kdo nechce vyhodit peníze oknem ani riskovat problémy na STK.

Proč je důležité znát historii auta a co vám hrozí bez kontroly

Možná si říkáte, jestli je to všechno nutné, když chcete "jen nějaký kombík na chalupu nebo do práce". Stačí ale jeden špatný tah a je to drahé jako nový vůz. V roce 2024 se v ČR prodalo přes 740 tisíc ojetých vozidel a Policie ČR potvrdila, že více než 40% z nich mělo nepřesnosti v oficiálních údajích. Když vám někdo zatají, že auto bouralo, může v sobě skrývat poškozenou konstrukci, nefunkční airbagy nebo vadnou elektroniku. U stočených kilometrů riskujete vyšší poruchovost motoru i podvozku, protože technický stav aut neodpovídá papírové realitě. A věřte, že dofrázovaný Superb s třetím majitelem a třemi sadami klíčů nebývá zárukou kvalit asi jako když někdo slíbí "nebourané, po babičce, garážované".

Důvěra je fajn, ale čísla mluví jinak. Některé podvody se stávají dost sofistikovanými, třeba když auta dovezená ze zahraničí zmizí z evidence, nebo jsou registrovaná na tzv. bílé koně. Pokud není vůz v pořádku evidenčně, bude pro vás skoro nemožné ho přihlásit nebo později prodat. Může se ukázat, že na něj někdo uvalil zástavu, nebo že je v hledáčku policie. V tomhle případě jste za auto zaplatili dvakrát – poprvé prodejci, podruhé za právníky nebo výdaje na opravy. A proto je důkladná kontrola historie auta nejen pro šetřílky, ale i pro všechny, kteří rádi spí dobře.

Kde a jak najít informace zdarma: od VIN k prvnímu klíčku

Tenhle svět není úplně spravedlivý, ale pár věcí dostanete zadarmo. Šasi číslo (VIN) je vaše vstupenka. Najdete ho v technickém průkazu i na samotném autě – většinou vyražené vedle sedačky spolujezdce nebo pod čelním sklem. Jakmile máte VIN kód, otvírají se vám online dveře k několika zdrojům zdarma. Nečekejte ale, že o každém autě najdete vše – spousta informací je chráněných před veřejností, nebo je možné je zjistit jen přes placené služby či přes samostatné úřadování.

Klíčové bezplatné zdroje:

  • Ministerstvo dopravy – Portál dopravních informací: Zkuste https://kontrolaudrzk.cz nebo pruhledneauto.cz, kde zadáte VIN a získáte základní info z českých registrů – například počet majitelů, výměny SPZ nebo podíl zástavy.
  • CTP – Centrální registr vozidel: Najdete tu základní záznamy o vozidle, např. barvu, typ motoru, rok výroby, držitele, situaci kolem povinného ručení apod. Stačí zadat číslo technického průkazu nebo VIN.
  • Státní evidence – OEZ, CRV: Některé údaje jsou dostupné přes portál občana nebo přímo přes úřady. Třeba ověření, jestli není na auto zapsaná exekuce nebo jestli někdo nehlásí vozidlo jako ztracené či odcizené.
  • Google a online bazary: Zní primitivně, ale zkuste do vyhledávání zadat VIN, RZ a klíčová slova jako "nehoda", "prodej", "exekuce". Spoustu věcí najdete v diskuzích nebo v archivu různých bazarů.
  • CarVertical free check a další: Některé služby nabízí omezené základní reporty bez placení. Pozor – tyto informace jsou často jen orientační.

Co zjistíte zdarma? Běžně to je: počet majitelů, jestli jste první v ČR, data o registraci, změnách majitelů, u některých aut též informace o otevřených pojistných událostech nebo technických kontrolách. Pokud se cokoliv v těchto údajích neslučuje se sliby prodejce nebo se záznamy v techničáku, ptejte se. Vyplatí se ušetřit čas a nervy. Když vám někdo VIN odmítne dát, máte jasnou odpověď – auto nebrat.

Tipy na další ověření – jak si vyhrabat i to, co prodejce nechce říct

Tipy na další ověření – jak si vyhrabat i to, co prodejce nechce říct

Nikde není psáno, že musíte zůstat u základního online průzkumu. Ověření historie auta jde dál – a někdy za pár minut odhalíte, proč je auto až podezřele levné. Když už máte VIN, zkuste si vyžádat i servisní knížku, nahlédněte do všech protokolů z STK a emisí, u zahraničních aut si ověřte jejich původ třeba skrz služby německých TÜV stanic (https://www.tuv.com/) nebo prostě pište přímo na emaily zahraničních dealerů.

Nezapomeňte stát přímo u vozu a všímat si těchhle detailů:

  • Různé štítky a VIN na více místech – kódy se musí shodovat! Když jsou odlišné, může jít o přestavbu nebo velkou nehodu.
  • Nevyplněné nebo padělané servisní záznamy – pozor na razítka, která působí jako domácí výroba.
  • Opotřebení volantu, řadicí páky nebo pedálů neodpovídá uváděným kilometrům.
  • Hledání skrytých oprav – podívejte se na barvu a strukturu laku pod kapotou, podběhy, sváry a stopy po výměně dílů.
  • Všechny klíče a dokumenty – ověřte, že dostáváte vše, co má být, včetně návodu, protokolů z emisí a STK, případně záznamů o recyklaci autosedaček či airbagů.
  • Dotaz na původ – spousta aut bývá z Nizozemska, Německa nebo Itálie, kde nejsou boudy na bouračky ničím výjimečným. Nebojte se zavolat na zahraniční policii nebo servis a ověřit si záznamy.

Méně známý hack? Podívejte se na profily majitelů ve veřejných databázích nebo projděte skupiny a fóra kolem konkrétních značek. Hodně kradených nebo bouraných vozů se propírá na fanouškovských stránkách. Někdy najdete zmínky o vozidle třeba i v pojišťovnách nebo v evidenci odcizených věcí – často jde o auta hledaná v jiné zemi EU.

Záludnosti při kontrole a čemu věnovat extra pozornost

Nenechte se uchlácholit slovy "nikdy nehavarováno", "první majitel" nebo "kilometry doloženy fakturami". Spousta falešných dokumentů koluje českým internetem i bazary. Známý případ z dubna 2024 ukázal, že se prodávalo přes dvě stě aut s úplně padělanými papíry ze zahraničí, přestože v databázích v Dánsku nebo Belgii už dávno byla auta vedená jako vrak nebo v exekuci.

Následující signály by vás měly varovat:

  • VIN je nečitelný, přebroušený nebo nemá přesné tvary – to je klasika při legalizaci kradených aut.
  • Různě zapsané číslo motoru nebo nejasná historie v technickém průkazu.
  • Prodejce tlačí na rychlý podpis smlouvy a nechce dát čas na kontrolu.
  • Nulová servisní historie u auta s deklarovanými "nižšími" kilometry.
  • Časté změny majitele v krátkém období (méně než rok) znamenají, že něco není v pořádku.

Fanoušci z diskusních fór často doporučují vozidla z prověřených zdrojů – velcí dealeři dnes dávají standardně možnost nahlédnout do své databáze nehod nebo do pojišťovacích žurnálů. Dobré je ověřovat i pojištění a povinné ručení – v České kanceláři pojistitelů zjistíte, kdy a kdo si auto pojistil, případně jestli nebylo pojistkou kryté v rámci nějakého sporného pojistného plnění. To všechno ukáže, že ojetina není bezchybná limuzína, kterou senior řídil v neděli do kostela.

Kdy využít placené služby a jak poznat kvalitní automatický report

Kdy využít placené služby a jak poznat kvalitní automatický report

Samozřejmě, bezplatné kontroly mají své limity. Základní informace jsou zadarmo, ale pokud chcete kompletní report o bouračkách, opravách, kilometrech a původu auta třeba z jiných států EU, přesně tady má cenu zvážit placené služby jako Cebia, CarVertical, Autodna nebo Kontrolaudrzk. Placený report vám vytáhne z historie více – na základě VIN kódu vyždímá databáze evropských pojišťoven, STK stanic nebo aukčních síní. Vyhnete se falešným zárukám "bez nehody" a budete znát všechny klíčové detaily.

Na co se dívat v automatických reportech?

  • Aktuálnost záznamů – lepší služby mají data maximálně tři měsíce stará.
  • Zdroje dat: Největší jistotu máte, pokud report čerpá ze státních evidencí a velkých pojišťoven.
  • Tipy na zjištění stáří technických kontrol a ověření zápisů v zahraničí.
  • Možnost ověření i na mobilu, včetně přiložených fotografií nebo odkazů na původní inzeráty v cizích zemích.
  • Kontrola kradených vozidel v EU/USA a informace o případných "klonovaných" autech.

Až se budete rozhodovat, jestli zaplatit za podrobný výpis, zkuste si napřed ověřit reference na danou službu a projděte si ukázky reálných reportů. Kvalitní výstup neobsahuje jen tabulku s datem a kilometry, ale také fotodokumentaci, strukturu oprav, pojistné události a komentář k jednotlivým zásahům. U prestižních služeb máte často i garanci vrácení peněz, když najdete podvod nebo nejasnost. Cena většinou nepřesahuje několik set korun, což je zlomek proti potenciálnímu průšvihu s neprověřeným autem. A když už víte, na co si dát pozor a kde hledat, málokterý vykuk vám vnutí bouranou vránu v novém laku.

Napsat komentář