Jak se projevuje špatný palivový filtr u Škoda auto

Kalkulačka výměny palivového filtru pro Škodu

Zadejte informace o svém voze

Pokud vaše Škoda začíná chodit jako by měla kašel, nebo se náhle ztrácí výkon na dálnici, nejspíš není viník motor, ale něco mnohem jednoduššího - špatný palivový filtr. Tento malý, často zapomenutý dílek má obrovský vliv na to, jak vaše auto jede, spotřebovává palivo a jak dlouho vydrží. A nejhorší je, že většina lidí ho ignoruje, dokud nezačne auto skutečně špatně chodit.

Co vlastně palivový filtr dělá?

Palivový filtr je jako krevní filtrační systém pro váš motor. Jeho úloha je jednoduchá: zachytit veškeré nečistoty - prach, korozi, kousky rzi, vodu, a dokonce i mikroskopické částice, které se mohou dostat do paliva během přepravy nebo skladování. Bez tohoto filtru by tyto nečistoty cestovaly přímo do palivového čerpadla, vstřikovačů a nakonec do komory spalování. Výsledek? Poškození drahých součástí, které se nevratně rozbijí.

U Škoda modelů jako Octavia, Superb nebo Rapid je palivový filtr obvykle umístěn pod dnem auta, často poblíž nádrže. U novějších modelů s benzínovými motory se někdy nachází uvnitř nádrže, ale u dieselových motorů je většinou venku - a proto je i více náchylný k zanesení.

Jak se projevuje špatný palivový filtr?

Nejčastější příznaky nejsou tajemstvím. Pokud si všimnete některého z těchto znaků, měli byste se podívat na filtr hned:

  • Problémy se startem - auto se snaží zapnout, ale nechce, nebo na to musíte čekat několik vteřin. To je často první varování, že palivo nedostává dostatečný tok.
  • Ztráta výkonu - zvláště při zrychlování nebo při jízdě na dálnici. Motor se chová jako by měl „vzduchovou bublinu“ - náhle ztrácí sílu, pak se zase chytne.
  • Nestabilní otáčky na volnoběhu - motor se náhle zrychluje nebo zpomaluje, i když jste na pedálu. To je známka, že vstřikovače nedostávají konzistentní množství paliva.
  • Zvýšená spotřeba paliva - pokud jste si všimli, že plníte nádrž o 10-20 % častěji, aniž byste měnili zvyky jízdy, filtr může být zablokovaný a motor se snaží „vyžírat“ více paliva, aby dosáhl stejného výkonu.
  • Chybová hlášení - v počítači auta se může objevit chyba jako P0087 (tlak paliva příliš nízký) nebo P0171 (bohatá směs). Tyto chyby neznamenají, že je problém v senzoru - často je příčinou právě omezený tok paliva z důvodu zaneseného filtru.

U dieselových motorů Škoda, jako je 2.0 TDI z modelů Octavia III nebo Superb II, je problém ještě horší. Diesel je přirozeně více náchylný k vodě a nečistotám. Pokud je filtr zanesený, motor může začít „kouřit bílým“ nebo „černým“ kouřem, protože palivo nespaluje úplně.

Symbolický obraz znečištěného paliva, které poškozuje vstřikovače motoru.

Proč to není jen „nějaká malá věc“?

Spoustu lidí si myslí, že palivový filtr je jen „doplňkový“ díl, který se může prodloužit. Ale to je chyba. Když se filtr zanesou, začne být větší odpor v palivovém systému. Palivové čerpadlo se začne přetěžovat - a to je drahá součást, která stojí tisíce korun. Vstřikovače dieselového motoru jsou navrženy na přesnost na úrovni mikrometrů. Když do nich přijde prach nebo koroze, mohou se zablokovat nebo poškodit. A jejich výměna? To je náklad, který vám stojí 15 000 až 25 000 Kč.

Naopak výměna palivového filtru u Škody stojí obvykle mezi 800 a 2 000 Kč, v závislosti na modelu a zda je to diesel nebo benzín. To je padesátkrát levnější než výměna vstřikovačů. A nezapomeňte: filtr je také jedna z mála součástek, kterou můžete vyměnit sami - pokud máte trochu zkušeností a nástroje.

Kdy ho vyměnit? Doporučení pro Škoda

Ve výrobní příručce Škoda doporučuje výměnu palivového filtru každých 40 000 až 60 000 km. Ale to je teoretická hodnota. V praxi je to jiné.

U dieselových motorů, které jezdí v městě, na krátkých tratích, nebo v oblastech s nízkou kvalitou paliva (například některé benzíny v ČR), doporučuji výměnu každých 30 000 km. Pokud je auto starší než 10 let, nečekáte na chybu - vyměňte ho už teď. V Brně, kde je mnoho starších vozů s dieselovými motory, vidím každý týden Škody, které přijely kvůli problémům se startem - a všechny měly zanesený filtr.

Benzínové motory jsou méně náchylné, ale i u nich se filtr zanesou, pokud je auto staré a používáte levné palivo. Pokud jste například koupili Octavia 2016 s benzínovým motorem 1.4 TSI a jezdíte jen na letních výletech, můžete vyměnit filtr každých 60 000 km. Ale pokud je auto využíváno jako denní doprava, s častými krátkými jízdami, vyměňte ho už za 40 000 km.

Dva palivové filtry vedle sebe: čistý a zanesený, u motoru Škoda Superb.

Co dělat, když už je příliš pozdě?

Někdy se stane, že jste ignorovali příznaky a teď auto nechce jet. Nejprve zkontrolujte, zda nejsou problémy s palivovým čerpadlem nebo vstřikovači. Ale většinou, když auto náhle přestane chodit po několika dnech „hraní“ s výkonem, je to filtr.

Nejprve si nechte přečíst chyby z počítače auta. Pokud je tam chyba P0087 nebo P0191 (senzor tlaku paliva), a zároveň je auto starší než 5 let, filtr je první věc, kterou musíte vyměnit. Pokud to nezvládnete sami, dejte to na servis - ale nechte si ukázat starý filtr. Dobrý mechanik vám ho ukáže a vysvětlí, proč je zanesený. Špatný mechanik vám ho jen vymění a neřekne nic.

Pokud už se vstřikovače poškodily, je třeba celý palivový systém vyčistit. To znamená vyměnit vstřikovače, vyčistit palivovou nádrž a možná i vyměnit palivové čerpadlo. Celková cena se může dostat až na 50 000 Kč. A to všechno jen proto, že jste nevyměnili filtr za 1 500 Kč.

Co můžete dělat teď?

Nechte si vyměnit palivový filtr, pokud:

  • Auto má více než 40 000 km
  • Je starší než 5 let
  • Jezdíte často na krátké vzdálenosti nebo v městě
  • Už jste si všimli problémů se startem nebo výkonem
  • Používáte palivo z neznámých benzinek

Pokud máte Škodu a nevíte, kde je filtr, najděte si výrobní příručku nebo zadajte model na webu skoda-auto.cz - tam máte přesné informace pro váš model. Nebo přijďte na servis, dejte si to udělat a požádejte o kontrolu palivového systému. Nechte si ukázat starý filtr - to je nejlepší důkaz, že jste udělali správnou věc.

Palivový filtr není něco, co se může „počkat“. Je to jako zubní nit - když ho necháte, všechno se rozpadne. A u auta to stojí tisíce. Nechte ho vyměnit teď. To je jedna z nejlevnějších a nejefektivnějších věcí, které můžete udělat pro své auto.

Napsat komentář