Rána při řazení, podivné zvuky nebo dokonce zápach spáleniny. Převodovka, tahoun auta, někdy odejde z minuty na minutu, někdy vás varuje týdny dopředu. Když přehlédnete první signály, můžete se rozloučit nejen s pohodou za volantem, ale často i s peněženkou. Čekat na nejhorší se nevyplácí. Oprava převodovky umí snadno stát víc než hodnotu celého auta. Jak tedy poznat, že převodovka už má dost a co dělat, když začne zlobit?
- Nejčastějšími znaky špatné převodovky jsou cukání, zvuky, zápach a problém s řazením.
- Ignorování příznaků vede často k fatálním škodám a vysokým nákladům na opravu.
- Pro automat i manuál platí stejná hlavní varování.
- Včasná kontrola a údržba může závadě předejít nebo ji minimalizovat.
- Oprava převodovky obvykle vyžaduje odborný zásah – domácí pokusy často končí ještě větší katastrofou.
Nejčastější příznaky špatné převodovky
Převodovka je složité ústrojí, takže když začne vypovídat službu, nedělá to potichu. Typické příznaky? Auto při řazení cuká nebo prokluzuje, ozývají se neznámé zvuky – skřípání, drhnutí, někdy dokonce kovové chrastění. Taky si můžete všimnout, že vaše řadící páka jde hůř nebo vůbec – místo plynulého pohybu bojujete s tvrdostí nebo dokonce naražením na nějaký odpor.
Typickým varováním je i zápach spáleného oleje. Pokud automatická nebo manuální převodovka najednou hulí, máte problém. Nesmějte se tomu, že "auto voní po spálenině" – tenhle zápach většinou předchází velkým opravám, a to brzo. Když vám navíc pod autem zůstává louže nebo najednou zmizí převodový olej, čeká vás kupa starostí s opravou i peněženkou.
Příznak | Možný problém | Riziko prodlení |
---|---|---|
Cukání při řazení | Opotřebené spojkové lamely, poškozená synchronizace | Zhoršení řazení, riziko zastavení auta |
Zvuky při chodu | Poškozená ložiska, zuby, mazání je špatné | Pád převodovky, repas nebo výměna celého ústrojí |
Zápach spáleniny | Přehřátý nebo poddimenzovaný olej, těsnění, prokluz | Totální zadření převodovky |
Těžší nebo nemožné řazení | Porucha synchronizace, vadné lanka či čepy | Jízda nemožná, nutná oprava ihned |
Únik oleje | Poškozené těsnění nebo šroubení | Převodovka najede "nasucho", totální škoda |
Lidi často popisují ještě jeden jev: auto při rozjezdu z ničeho nic prudce škubne a koleduje si o "zhasnutí" motoru. To je typický průvodce nejen špatné spojky, ale i převodovky. Pokud vám normálně auto jelo plynule a teď v nízkých nebo vysokých otáčkách bojuje, převodovka je dost pravděpodobně na odpis.
Doporučený postup při podezření na poruchu
Už máte podezření, že převodovka není v pořádku? Stop – není čas na experimenty! Řiďte se jednoduchými kroky a zvyšte šanci na menší účet u servisu.
- Zkontrolujte hladinu a stav převodového oleje (je-li dostupné – někdy to chce zvednout auto nebo navštívit servis).
- Pečlivě sledujte, kdy a při jakých situacích převodovka zlobí (studený/motorem zahřátý stav, určité rychlosti, konkrétní převody).
- Zkuste najít, jestli auto reaguje rozdílně při klidné nebo svižné jízdě – čím přesnějším popisem pomůžete servisu, tím líp.
- Při silném zápachu nebo úniku oleje okamžitě auto odstavte a odtáhněte – jízda "nasucho" je většinou rozsudek smrti.
- Nikdy se nesnažte převodovku opravovat sami, pokud nemáte zkušenosti a vybavení – běžná chyba amatéra způsobí tisícové škody navíc.
Experti ze společnosti ZF Friedrichshafen k tomu říkají:
"I drobný zvuk v převodovce, pokud je dlouhodobě ignorován, obvykle končí rozsáhlou opravou celého systému,"takže rozhodně nemá smysl oddalovat návštěvu dílny. Případů, kdy neškodné chrastění přerostlo v totální katastrofu, je v servisní praxi jako máku.

Reálné ukázky problémů a jak je rozpoznat v provozu
Mentalita "to nějak dojezdím" se u převodovky nevyplácí. Lidi, co s tím mají zkušenosti, přesně popisují – nejdřív se ozvalo zvukové varování, pak převodovka přestala na jeden převod reagovat a zakončili to tím, že auto stáli u krajnice a čekali na odtah. Řidič z Prahy, který jezdí denně 40 km do práce, popsal situaci, kdy jeho manuální převodovka u Octavie začala hrát koncert – suché chrastění a pak druhý den už ani nezařadil dvojku. Diagnóza servisu? Zadření třetiny převodových kol, výměna půlky ústrojí, cena přes 45 tisíc. Vtipné to rozhodně nebylo.
Automaty umí být ještě záludnější. Z počátku malý prokluz při přeřazení na čtyřku, po týdnu šel režim "nouzák" – max. druhý převod a dovolená se jela domů na odtahovce. Elegantní BMW řady 5 e60, ročník 2012, vlastník přiznal, že ignoroval první cuknutí a až když se objevila kontrolka převodovky, zavolal do dílny. Během dvou dní gearbox odešel úplně. Náklady za repas? Bezmála 70 tisíc.
Důležitá rada: pokud vám převodovka začne zlobit v zahraničí, bez odtahu a specializovaného servisu to většinou nejde. Příležitostní kutilové chyby v Evropě dost draho zaplatili, když jim převodovku "opravil" někdo na parkovišti.
Typ převodovky | Nejčastější příznak | Možná oprava (2025) | Odhad nákladů Kč |
---|---|---|---|
Manuální | Těžké řazení, skřípání | Výměna spojky, repas synchronizačních kroužků | 15 000–45 000 |
Automatická | Cukání, prokluz, pád do nouzáku | Repas převodovky, výměna oleje, elektronika | 40 000–90 000 |
DSG/DCT | Chvění, selhání řadicích aktuátorů | Repas mechaniky / elektroniky | 30 000–95 000 |
Checklist: Jak minimalizovat škody a další časté otázky
- Při jakémkoliv podezření na špatnou převodovku raději nejezdit, raději odtáhnout.
- Preventivní výměna převodového oleje každých 60–100 000 km prodlužuje životnost.
- I pokud auto jede, při varovných hláškách zavolat do specializovaného servisu.
- Sledovat, jestli lumí kontrolka převodovky – u většiny aut od roku 2015 už jasná indikace poruchy.
- Neodkládejte kontrolu – "ještě chvilku to vydrží" může stát desítky tisíc korun.
- Pokud plánujete cestu do zahraničí a zaznamenali jste problém, neodkládejte řešení. Opravy v zahraničí jsou časově a finančně o řád horší.
špatná převodovka nemá žádné magické řešení. Většinou nejde o díl, co by šel opravit svépomocí. Kromě základní vizuální kontroly a vyplnění oleje – pokud tedy víte jak na to – všechno ostatní patří specializované dílně.
- Jak dlouho lze s problémovou převodovkou jezdit? Většina závad se rychle zhoršuje. Riziko je vysoké, pokud dojde k zadření, můžete přijít i o motor.
- Lze závadu detekovat diagnostikou? U automatů většinou ano – diagnostika vám řekne i detaily. Manuální převodovky je potřeba zkontrolovat mechanicky.
- Dá se prevence? Pravidelné výměny a kontrola hladiny, plynulé řazení a nehonit převodovku "na krev".
- Které modely trpí častěji? Nejvíc DSG automaty (Volkswagen, Škoda), starší automaty u Mercedesu nebo Fordu, mezi manuály trpí hlavně vozy s vyšším nájezdem 200 000 km a víc.

Co dělat dál: Rychlé scénáře pro každého řidiče
- Pokud auto vydává nové zvuky nebo se řazení zhoršilo, zapisujte si průběh a kontaktujte servis.
- Při úniku oleje ihned zastavit, nechat odtáhnout.
- Nevíte-li si rady s identifikací problému, raději volejte odborníka nebo diagnostiku (moderní vozy 2015+ nabídnou chytré reporty nebo napojení na mobil!).
- Když má auto víc než 200 tisíc km a převodovka je problém, někdy se už nevyplatí oprava – promyslete vše včetně možné výměny vozu.
- U exotických vozů a automatů platí: hledejte specialistu na dany typ převodovky, u univerzálních servisů často chybí know-how a reference.
Napsat komentář