Jak poznat špatný olejový filtr u Škody: Jasné signály a tipy

Spousta lidí si myslí, že olejový filtr je jen malý detail v autě, ale ve skutečnosti dokáže způsobit pořádné škody. Když filtr nefunguje správně, motor jede na špinavý olej plný nečistot. To může znamenat vyšší spotřebu, divné zvuky nebo dokonce drahou opravu motoru.

Pokud máš Škodu a nevíš přesně, kdy byl filtr měněný, můžeš přijít na problémy podle pár jasných signálů. Motor může třeba ztrácet výkon, kontrolka oleje se občas rozsvítí, někdy je slyšet i kovové ťukání. Takové věci se nevyplatí ignorovat – jeden špatný filtr někdy rozhoduje o tom, jestli tě auto nechá na silnici, nebo dojede domů v pohodě.

Máš pocit, že filtr není v pořádku? Nebo jsi si všiml tmavého, zakaleného oleje při kontrole hladiny? To je jasný impuls jednat. Nečekej na servisní interval, raději se mrkni, jak filtr vypadá a klidně jej vyměň i dřív. Dobrý filtr stojí pár stovek, špatný motor desítky tisíc.

Proč je olejový filtr tak důležitý?

Myslíš, že olejový filtr je jen malý váleček schovaný pod kapotou? Nenech se zmást. Tohle je věc, která drží tvůj motor v čistotě a v pohodě. Hlavní úkol filtru je zachytávat prach, kovové piliny nebo třeba karbon ze spáleného oleje. Bez něj by se olej rychle zanesl a místo mazání by rozpouštěl špínu po celém motoru.

Když filtr nefunguje, nečistoty proudí volně v olejovém okruhu a zkracují životnost motoru. Můžeš čekat celou řadu problémů – vyšší tření, rychlejší opotřebení součástek, zvýšenou spotřebu oleje nebo i úplné selhání motoru. A to už není žádná sranda.

  • Špatný filtr znamená, že se do motoru dostávají částice o velikosti třeba několika mikrometrů. Tyhle maličkosti dokážou za pár tisíc kilometrů ošoupat stěny válců nebo poškodit ložiska.
  • Čistý filtr naopak udrží olej „čerstvý“ a modul slouží bez problémů dlouhé roky. Škoda sama doporučuje měnit filtr v každém intervalu výměny oleje, protože životnost oleje a filtru je přímo spojená.
  • Stačí si projít servisní knížku – zanedbaný olejový filtr je jednou z nejčastějších příčin zničených motorů u starších vozů Škoda.

Mimochodem, podle statistik českých autoservisů čtvrtina všech oprav motoru Škoda souvisí s nedostatečnou filtrací oleje. Filtr za pár stovek může ušetřit desetitisíce za nový motor.

Nejčastější příznaky špatného filtru

Když olejový filtr u tvé Škody přestane fungovat, skoro nikdy o sobě nedá vědět hned. Změny jsou často nenápadné, ale dají se vyčmuchat. Tady jsou hlavní příznaky, na které fakt dej pozor:

  • Kontrolka tlaku oleje – Pokud se ti na palubce rozsvítí známá olejnička, není to jen špatnou hladinou oleje. Ucpaný nebo špatný filtr snižuje průtok a tlak oleje. Obzvlášť pokud se kontrolka rozsvítí při volnoběhu.
  • Změněný zvuk motoru – Poslouchej, jestli motor není hlučnější než jindy. Kovové chrastění nebo "ťukání" hlavně po startu napovídá, že se olej kvůli filtru nedostává rychle, kam má.
  • Tmavý a hustý olej – Vytažení měrky ti prozradí hodně. Špatný filtr nečistí, takže olej rychle tmavne, houstne a někdy voní po spálenině.
  • Pokles výkonu motoru – Pokud ti přijde, že auto nedrží tah nebo se rozbíhá "líně", zkontroluj nejen svíčky, ale právě i filtr. Zadřený olejový filtr omezuje mazání a zvyšuje tření v motoru.
  • Vysoká spotřeba oleje – Vidíš, že pravidelně doléváš víc oleje než dřív? Filtr může být poškozený a propouští špínu nebo kousky vložky přímo do motoru.

Podle malého průzkumu mezi mechaniky v Česku je až 70 % závad u starších škodovek způsobených zanedbanou výměnou olejového filtru. Nejčastější chyba? Odkládání výměny nebo používání levných neoriginálních filtrů, které nesplňují požadavky motoru.

PříznakDůsledky na motor
Kontrolka tlaku olejeNedostatečné mazání, možnost zadření
Hlučný chod motoruRychlejší opotřebení ložisek
Tmavý olejHromadění nečistot, ucpání kanálků
Pokles výkonuOmezené mazání, vyšší tření
Vysoká spotřeba olejeZnečištění vnitřku motoru

Shrnutí? Ignorovat příznaky špatného olejového filtru se fakt nevyplácí. Všímej si varovných signálů a neboj se filtr preventivně vyměnit.

Na co si dát pozor při výměně

Na co si dát pozor při výměně

Při výměně olejového filtru u Škody je víc věcí, které není radno podcenit. Nejde jen o výběr správného typu, ale taky o samotný postup výměny. Pokud cokoli odflákneš, může se v motoru objevit nečistota nebo může unikat olej. To vždycky znamená problém.

Začni tím, že koupíš filtr přesně pro svůj model auta – u Škody často nestačí jen podle objemu motoru, musí sedět i rok výroby. Bacha na levné napodobeniny, které někdy ani nedrží správný tvar a rychle prasknou. Když už filtr vybíráš, zkontroluj, že má i nové těsnění. Bez něj může začít olej téct už po pár kilometrech.

Před sundáním starého filtru vypusť olej a nech ho pár minut odkapat, jinak si zbytečně zapatláš motor i ruce. Nový filtr vždycky lehce namaž čistým olejem – alespoň gumičku. Montuj ho rukou, žádné extra dotažení klíčem není potřeba. Stačí dotáhnout jen, dokud sedí pevně a nejde povolit holou rukou.

  • Nezapomeň před výměnou nejdřív povolit víčko dolévacího otvoru na motoru. Snížíš tak tlak a olej poteče rychleji ven.
  • Sleduj, kolik starého oleje opravdu vypustíš. Pokud je ho míň, než by podle tabulky mělo být, zkontroluj, jestli není problém už ve filtru samotném nebo v motoru.
  • Filtrovou vložku nikdy nevyhazuj do běžného odpadu, voz ji na sběrné místo s nebezpečnými odpady.
  • Po montáži nového filtru a nalití nového oleje nastartuj motor a nech ho pár vteřin běžet. Pak motor zhasni a zkontroluj, jestli nikde pod autem neprosakuje olej.
Typ filtru ŠkodaDoporučený interval výměny
Benzínové motoryKaždých 15 000 km nebo 1x ročně
Dieselové motoryKaždých 10 000–15 000 km nebo 1x ročně

Na výměnu filtru není nutně potřeba cesta do servisu, když víš, co děláš. Ale kvalitní filtr, správné těsnění a důkladná kontrola ti doma ušetří i nervy z následných oprav. Špatně nasazený nebo podceněný filtr dokáže v motoru napáchat víc škody než starý olej.

Tipy pro výběr správného filtru

Výběr olejového filtru pro tvoji Škodu není jen tak. Hodně záleží na motoru a modelu auta – filtr pro Fabii s tříválcem nebude sedět třeba na Superb s dvoulitrovým dieselem. Stačí koupit neoriginální nebo špatný typ a máš zaděláno na potíže.

  • Vždy kontroluj katalogové číslo filtru podle VIN kódu svého auta. Na stránkách Škody nebo v online katalozích to najdeš během pár minut.
  • Nekupuj nejlevnější filtr v no-name obalu. Radši sáhni po ověřených značkách: Mann, Mahle, Bosch nebo originál Škoda. Rozdíly v ceně jsou v desítkách korun, ale v kvalitě hodně znatelné.
  • Když si nejsi jistý, ověř si specifikaci potřebného filtru na základě servisní knížky nebo kontaktuj přímo prodejce podle VIN auta.
  • Pozor na padělky. V posledních letech se v Česku objevují kopie, které vypadají jako originál, ale uvnitř jsou jiné materiály a horší filtrace.
  • Pokud jezdíš krátké trasy po městě nebo seš často v kolonách, měň filtr častěji. Ucpaný olejový filtr poznáš většinou pozdě, ale preventivní výměna je záležitost na pár minut a stojí pár korun.

Pro přehlednost porovnej několik běžných výrobců filtrů pro Škodu Octavia 1.6 TDI v tabulce:

ZnačkaCena (Kč)DostupnostZáruční doba
Škoda originál320Všechna dealerství2 roky
Mann260Specializované obchody, e-shopy2 roky
Bosch250Specializované obchody, e-shopy2 roky
No-name150Tržnice, neznámé e-shopyBez záruky/krátká

Nevyplatí se šetřit na špatném místě. Kvalitní olejový filtr je základ pro zdravý motor a klidné spaní. Pokud máš pochybnosti, vždy si raději nech poradit nebo vyměnit filtr v prověřeném servisu.

Napsat komentář