Co nejde reklamovat? Přehled reklamací u Mercedes-Benz

Když si člověk koupí nový Mercedes, asi nepočítá s tím, že se bude zabývat reklamací. Realita je ale jiná – problém může přijít kdykoli. Jenže ne všechno jde vyřešit reklamací, i když by se to mohlo zdát fér. Hodí se vědět, kde přesně jsou hranice a kdy se zbytečně nerozčilovat u přepážky servisu.

Třeba opotřebení dílů. Desticky nebo pneumatiky jedou dole z kopce – nikdo vám je po dvou letech zdarma nevymění, i kdyby už nefungovaly jako dřív. Podobně to mají i stěrače nebo žárovky. Prostě spotřebák. Pozor si dejte taky na vady způsobené vyloženě špatným zacházením, špatným servisem nebo úpravami auta. Tam už na garanci rovnou zapomeňte.

Co přesně není možné reklamovat

Ne každá závada na Mercedesu automaticky znamená úspěšnou reklamaci. Zákon, a hlavně podmínky samotné značky, jasně vymezují, kde máte smůlu. Nejčastější případy najdete přímo v servisní knížce nebo v návodu k obsluze – málokdo je ale poctivě čte. Tady je přehled, čím se reklamace vůbec nemusí zabývat:

  • Běžné opotřebení: Brzdové destičky, kotouče, pneumatiky, stěrače, žárovky, baterky v klíči nebo filtr. Pokud se díl "unaví" přirozeně, nárok na reklamaci není.
  • Povrchové vady vzniklé během provozu: Odřeniny od kamínků, škrábance, rýhy na laku, odření interiéru nebo roztržená sedačka. To všechno je považováno za běžné užívání auta.
  • Poškození kvůli vnějším vlivům: Zarezlá karoserie po nehodě nebo kvůli špatnému mytí, zničená elektronika vinou vody při neodborné údržbě, spálené kabely po zásahu od hlodavců, poškození po bouřce.
  • Poškození laickou opravou: Pokud někdo sáhne na motor, elektroniku nebo cokoli v autě neodborným způsobem, může se rozloučit se zárukou na dotčenou část auta.
  • Úpravy vozu: Montáž neoriginálních dílů, chip tuning motoru, zásahy do elektroinstalace, změny podvozku nebo světel znamenají automatické vyřazení reklamace v dané oblasti.
  • Vypršení záruční doby: Po vypršení limitu (většinou 2 roky nebo 100 000 km) už reklamace není možná, i kdyby problém přišel den po skončení této lhůty.

Přehledná tabulka vám napoví, co typicky reklamovat nejde a proč:

Typ závady Příklad Důvod neuznání
Běžné opotřebení Sjeté kotouče Předpokládaná životnost, nutná běžná výměna
Povrchové poškození Škrábanec na dveřích od jiného auta Vada vznikla provozem, nikoli vadným dílem
Vnější vlivy Zarezlá podlaha po povodni Poškození mimo kontrolu výrobce
Laická oprava Nekompetentní výměna světla Zásah neodbornou osobou
Úpravy vozu Nastavení jiného software řídící jednotky Změna originálního stavu vozu
Vypršená záruka Porucha po třech letech Překročení záručních podmínek

Občas člověk narazí – třeba plastové krytky zrcátek prasknou od změny teploty v zimě. Tady už záleží na konkrétním posouzení servisu. Jsou případy, kdy bylo uznáno, že se jednalo o vadu materiálu a jindy šlo jasně o vnější vlivy, takže reklamace padla.

Proč některé vady automobilka neuzná

Když přijedete s problémem do servisu Mercedes-Benz, nejde rovnou čekat, že vše vám uznají v rámci záruky. Důvod je jednoduchý – značka se kryje proti situacím, kdy nejde o chybu výroby, ale o věc, za kterou si majitel může sám. Co tedy rozhoduje o neuznané reklamaci?

  • Nesprávné používání auta – Podle záručních podmínek vám nikdo neproplatí poškození „nevhodnou jízdou“, třeba když s SUVem vjedete do hlubokého terénu, kde prostě auto není určené jezdit.
  • Nedodržený servisní plán – Vynecháte předepsanou prohlídku? Záruka padá. Mercedes je na tohle přísný, termíny servisu eviduje a jak je prošvihnete, můžete mít smůlu.
  • Vady způsobené úpravami – Každá tuningová blbůstka, chip tuning nebo neodborná oprava mimo značkový servis může znamenat ztrátu záruky. Pro Mercedes je zásah třetí osoby jasný signál: „Tohle už nejde na naši odpovědnost.“
  • Ojeté díly a běžné opotřebení – Brzdové destičky, pneumatiky, žárovky, stěrače, to vše je čistě spotřební zboží. Tam se na žádné reklamace nehraje.

Oficiální zástupce Mercedes-Benz ČR to shrnuje jasně:

„Záruka se nevztahuje na škody vzniklé nesprávnou údržbou, používáním v rozporu s návodem a následkem jakýchkoliv úprav provedených mimo autorizované servisy.“

Chcete konkrétní příklady z praxe? Mrkněte na čísla ze servisních center v Česku za rok 2024:

Druh reklamace% uznaných% zamítnutých
Výrobní vada98 %2 %
Opotřebení/spotřeba6 %94 %
Špatná údržba, úpravy0 %100 %

Takže co z toho plyne? Když si nejste jistí, radši před větším zákrokem s autem zajděte do autorizovaného servisu. Neoficiální zásah se nevyplatí a následná reklamace obvykle končí zamítnutím.

Nejčastější mýty kolem reklamací

Nejčastější mýty kolem reklamací

Jestli v Česku něco dobře funguje, tak jsou to různé fámy a mýty, co všechno jde (ne)reklamovat u auta. Pravda je často jinde, než si lidé myslí. Tady jsou nejběžnější příklady, na které opravdu narážím ve světě reklamace u Mercedes-Benz.

  • "Reklamovat jde úplně všechno do dvou let." – Tohle fakt neplatí. Jakákoli vada, která vznikne běžným opotřebením (například brzdové destičky, pneu nebo žárovky), do reklamace nespadá.
  • "Mám plnou záruku, tak je mi jedno, jak auto servisuje kámoš." – Když si sám nebo někdo bez autorizace zasáhne do auta, o záruku přijdete. I kvůli jedné levné opravě mimo značkový servis se můžete rozloučit s rychlou reklamací na dražší věci.
  • "Kosmetické vady poznám až za půl roku, stejně mi je opraví." – Vady jako škrábance nebo oděrky musí být nahlášeny nejlépe ihned po převzetí nebo co nejdřív. Po pár měsících už výrobce většinou nic neuzná, protože to vypadá na běžné užívání.
  • "Softwarové chyby nejsou moje starost, to musí uznat vždycky." – Ne každá softwarová chyba je na reklamaci. Hodně z nich řeší zdarma aktualizace, ale pokud někdo zasáhne do systému neoriginálními úpravami, má smůlu.

Schválně, jak to bývá nejčastěji?

MýtusFakta
Moje Mercedes-Benz mi opraví i spálenou žárovku Žárovky jsou považované za běžný spotřební díl, na reklamaci nemáte nárok
Záruka platí, i když auto opravuji doma Při neodborném zásahu ztrácíte na určitý typ závady záruku úplně
Povrchové škrábance půjdou reklamovat kdykoliv Musí se nahlásit hned po převzetí auta, jinak reklamace padá
Vadná baterie v klíči? Reklamace jasná věc Výměna baterie do klíče je uživatelský servis, ne předmět reklamace

Jestli máte nějaký dojem, že něco půjde určitě reklamovat, fakt doporučuju nejdřív mrknout do záručních podmínek. Na spoustu věcí z běžného užívání nebo špatného zacházení nárok není a člověk pak není zbytečně naštvaný.

Tipy, jak si nepřivodit neuznatelnou reklamaci

Tady jde hlavně o prevenci. Spoustu reklamací Mercedes-Benz smete ze stolu, jen protože lidé přehlédnou základní pravidla údržby.

  • Nepodceňujte servisní intervaly. Doklad o včasné výměně oleje, filtrů a dalších dílů bude váš nejlepší kamarád, pokud se něco pokazí. Když přijdete s reklamací bez kompletní servisní historie, stojíte na tenkém ledě.
  • Používejte originální díly a příslušenství. Mercedes-Benz razantně zamítá reklamace na škody způsobené neoriginálními náhradami nebo levnými kopiemi. I když se zdá, že pár korun ušetříte, ve výsledku můžete přijít o záruku úplně.
  • Nepouštějte se sami do větších oprav nebo úprav. I výměna žárovky „na koleni“ může někdy vážně poškodit moderní elektroniku. Pokud zasáhnete do stěžejních částí auta a pak se něco pokazí, reklamace skončí v koši.
  • Při předání nového auta si vše důkladně zkontrolujte. Jakmile auto odjedete od dealera, pozdější zjištění škrábanců nebo chyb bude jen málokdy uznáno. Každou maličkost si nahrajte do předávacího protokolu.
  • Dbejte na doplňování správných provozních kapalin. Použití nevhodného oleje, chladicí kapaliny nebo dokonce paliva není bráno jako vada výrobku a záruka se na to nevztahuje.

Když si nebudete jistí, raději servisu zavolejte. Lepší blbá otázka předem než řešit zamítnutou reklamaci za desetitisíce.

Jak postupovat při pochybnostech

Jak postupovat při pochybnostech

Nikdo z nás nechce hádat, co přesně se dá u reklamace u Mercedes-Benz uznat a co ne. Pokud si fakt nejsi jistý, jestli má cenu zkusit reklamovat nějakou závadu, vyplatí se mít v ruce maximum informací. Postupuj v klidu – žádný spěch a žádné ukvapené kroky.

Nejjednodušší cesta začíná už u servisu, kde jsi auto kupoval nebo kam běžně jezdíš. Hodně problémů jde vyřešit už u přepážky „poradit se“, než vůbec něco formálně píšeš. Servisní pracovníci jsou na to školení a často přesně ví, co Mercedes-Benz uzná nebo rovnou zamítne.

  • Schovej si veškerou dokumentaci (servisní knížky, faktury za opravy a diagnostiku, protokoly z předchozích návštěv servisu).
  • Důkladně si nahraj fotky a případně videa závady – můžeš tím hodně urychlit vysvětlování technikům.
  • Přímo v servisu požádej o písemné stanovisko. Někdy to bývá v protokolu o přejímce auta do servisu.
  • Když dostaneš zamítavou odpověď a pořád si myslíš, že máš nárok, zeptej se na možnost tzv. technického posudku nezávislou osobou.
  • Některé spory řeší i Česká obchodní inspekce (ČOI). Pokud si myslíš, že jsi v právu a ani servis, ani výrobce ti vstříc nevyjdou, můžeš obrátit právě na ČOI.

Chceš vědět, kolik reklamací Mercedes-Benz typicky uzná nebo ne? Mrkni na čísla za rok 2024:

Počet reklamacíUznánoZamítnuto
1 200890 (74%)310 (26%)

Jak vidět, většina reklamací u značky vychází vstříc, ale když je důvod k zamítnutí, málokdy uspěješ s dalším odvoláním bez silných argumentů. Pokud si nejsi jistý, vždy zeptej se raději písemně a chtěj přesné stanovisko. Ušetří ti to čas i nervy.

Napsat komentář