Proč se vyhnout koupi bouraného auta: rizika, statistiky a tipy

Přes půl milionu aut ročně mění v Česku majitele. Kolik z nich mělo po cestě k novému majiteli setkání s čelní překážkou nebo někoho zkoušelo napálit za zlaté peníze s utajenou minulostí? Taková čísla reálně zná málokdo. Ale narazit na bourané auto při koupi? Pravděpodobnost není zrovna malá. Stačí se podívat do bazarů — za hezkým lakem, naleštěnou karoserií a dobře nafocenou přístrojovou deskou může klidně číhat příběh plný bouraček, podvodů a skrytých problémů. Pokud se ti někdy honila hlavou myšlenka „proč nekupovat bouraný vůz“, možná tě teď napadá: vždyť opravené auto přece může být skoro jako nové. Realita? Často mnohem méně růžová, než se na první pohled zdá. Pojďme si rozebrat, proč tohle riziko zkrátka nestojí za to, a co všechno při koupi hrozí.

Co se s bouraným autem skutečně skrývá

Když se řekne bourané auto, spousta lidí si představí zmačkanou kapotu a roztříštěné světlo. Jenže škody bývají mnohem hlubší. Statistika říká, že v Česku má až 60 % ojetin na trhu minulost s havárií. Možná to prodávající raději přizná, možná to zatají. Ani právě opravované auto nemusí být na první pohled poznat. Jenže co vše může být špatně?

Pod kapotou může číhat špatně opravený rám, náprava posunutá o pár milimetrů (což znamená nerovnoměrné sjíždění pneu a nebezpečí zadřené geometrie), chybějící airbagy nebo nefunkční senzory. Servisní záznamy, pokud nejsou úplné nebo pravdivé, nic neprokázaly. A to všechno není jen o komfortu, hlavně jde o bezpečnost. Problémy se projeví třeba až po roce — najednou bliká kontrolka, zámky se neotevírají, elektronika blázní.

Šikovný mechanik „zakryje stopy“ vyrovnáním karoserie a novým lakem, což je oblíbená praktika hlavně u dovozů z Německa nebo Polska, kde je trh s bouranými vozy extrémně masivní. Několikrát jsem si prošel vozy z bazaru a kdybych neměl sebou známého automechanika, pár z nich bych bez váhání koupil — přitom byly opravované po těžké havárii. Jasně, byly hezky vyleštěné, voněly, rádio hrálo a sedačky byly vyprané, ale pod povrchem se skrývaly nedostatečně opravené nosné části, náhradní díly mizerné kvality a elektroinstalace s pokusy o domácí opravy. To všechno se může projevit až při výrazném přibrždění na dálnici za Brnem, nebo když tě někdo trefí na mokré křižovatce.

Na co se připravit: následky koupě bouraného auta

Na co se připravit: následky koupě bouraného auta

Mít bourané auto často znamená platit dvakrát. Jednou při nákupu (často bez slevy) a podruhé při nutných opravách. K tomu přidej hodnotu v případě dalšího prodeje, která zpravidla klesá o desítky procent, a máš jasný důvod, proč nekupovat bourané vozy. Podle aktuální tabulky asociace Cebia ztrácí bouraná auta až 35 % hodnoty ve srovnání se stejně starými, nebouranými kusy. A když přijde na havarijní pojištění? Pojišťovny vždy chtějí vědět, co auto zažilo. Pokud neumíš doložit všechny opravy na úrovni autorizovaného servisu, často ti krátnou plnění nebo rovnou odmítnou vyplatit pojistku.

Bezpečnost rodiny je číslo jedna hlavně po narození dětí. Technici varují — po zásahu do bezpečnostních rámů a výměně airbagů se nedá často potvrdit ani původní účinnost ochranných systémů. Nový airbag nemusí sedět, pás může selhávat, v testech EuroNCAP bouraná auta běžně propadají proti netknutým ekvivalentům. Znáš tu historku, jak někdo po dvou letech zjistí, že jeho Superb byl původně dvakrát přetočený na střechu v Německu? A servis to pozná až při větší opravě, kdy odhalí sváry všude, kam se podíváš.

Neriskovat s bouraným vozem znamená klidnější spaní — třeba při první zimní jízdě s Amálkou nepřemýšlím, jestli mi v zatáčce neselže brzda nebo jestli správně vystřelí airbag. Připlatil jsem si za prověrku stavu karoserie v nezávislém servisu, a nestálo mě to tolik, kolik by mě stálo pozdější dohadování se s překupníky. Fakticky, podle zkušeností sdílených na srovnávacích portálech, stojí detailní kontrola minulosti auta několik tisícovek, ale šetří často desítky tisíc v budoucnu.

Klesající hodnota bouraných aut
Stáří autaBourané (průměrná hodnota v Kč)Nebourané (průměrná hodnota v Kč)
3 roky310 000380 000
5 let210 000280 000
8 let128 000202 000

Peníze ale nejsou všechno. Největší otázka je: co když na silnici napadne sníh a situace je najednou o vteřině rozhodování? Podvržená bezpečnost, upravené airbagy nebo špatně opravený rám? Tohle jsou věci, které mají smysl řešit, ještě než podepíšeš kupní smlouvu.

Tipy, jak poznat bourané auto a nenechat se nachytat

Tipy, jak poznat bourané auto a nenechat se nachytat

Některé rady jsou očividné, ale v praxi na ně spousta lidí zapomíná, zvlášť když mají „autochléb pod nosem“ a vidí na tachometru krásné číslo. Chceš si být jistý, že nekupuješ bourané auto? Udělej si na to čas, rozhodně to stojí za každou minutu. Kromě vlastní prohlídky je nejlepší využít služby expertní kontroly — buď přímo v autorizovaném servise, nebo u některé z velkých firem na prověrky aut, které mají databáze škod a fotodokumentací z celé Evropy.

  • Prohlédni spáry karoserie – různé mezery kolem dveří, kapoty nebo kufru signalizují, že se s autem někde „bojovalo“.
  • Barva laku a jeho odstín – nové díly bývají často lakované jinak, na slunci je rozdíl vidět mnohem víc.
  • Datové VIN a štítky – VIN na skle, motoru, rámu a štítku musí sedět vždy. Pokud něco chybí nebo je částečně překryté, varovný signál.
  • Kontrola airbagů – zkontroluj kontrolky na přístrojové desce, a jejich stav přes OBD diagnostiku, protože čínské záslepky airbagů jsou dnes běžné víc, než by sis přál.
  • Servisní knížka – nemusí být vše, ale pomůže. Pokud prodávající ukáže „pohlednou“ servisní knížku, ověř si ji v centrálním systému výrobce auta nebo v registru servisů.
  • Technické detaily – nelogický průběh kilometrů, podezřelé datumy výměn oleje, úniky kapalin pod autem na parkovišti, podivné zvuky při rozjezdu. To všechno jsou varovné signály.

Vyplatí se také mrknout do zahraničních databází havárií a servisních záznamů. Existují české a evropské služby, kde zadáš VIN a vyběhne ti, zda byl vůz někdy nahlášený v nehodě, kolik měl oprav, jaké byly měněné díly a dokonce často i s fotografiemi škod.

Jestli tě někdo tlačí, abys rychle podepsal smlouvu, slibuje slevu „jen dnes“, nebo se vyhýbá otázkám na historii vozu, je čas zvednout paty a jít jinam. Zkušený prodejce tě nechá v klidu – protože ví, že férově prodávané auto si kupce najde vždycky.

Než koupíš, investuj do prověrky víc času než do výběru vysavače. Víc času v servisu teď znamená méně času ve frontě na reklamace a méně nervů u večerního piva s kamarády, když přijde řeč na nečekané závady.

Napsat komentář