Narazili jste někdy na britskou Corsu nebo Astru a říkali si, proč na kapotě není Opel, ale nějaký Vauxhall? Nejste sami. Tenhle malý detail plete lidi už desítky let. Přitom jde pořád prakticky o stejné auto. Tohle přejmenování ale rozhodně není jen o výměně nálepek, za vším je pořádně složitá historie, ve které hrají roli tradice i tvrdý byznys.
Pokud zrovna plánujete koupit použité britské auto nebo se chystáte na dovolenou do Anglie, je fajn vědět, proč tam značka Opel prakticky neexistuje. Ano, stejný model, jiná značka, jiné logo – v některých případech však totální shoda v ovládání a výbavě. Co to znamená pro vás? Třeba že shánění náhradních dílů není žádná loterie – pasují i ty od Opelu i od Vauxhallu, pokud se pohybujete v odpovídajících ročnících a typech auta.
- Kde a proč se to všechno zamotalo
- Vauxhall: britská značka s vlastní historií
- Jak a proč Opel změnil jméno na ostrovech
- Co to znamená v praxi pro řidiče
- Jak poznat rozdíly na autech i v servisu
- Perličky a zábavné fakty o dvojčatech Opel-Vauxhall
Kde a proč se to všechno zamotalo
Celá tahle historie začala dávno předtím, než se Opel objevil v každé evropské zemi. V Británii už totiž od roku 1857 existoval Vauxhall – tehdy ale ještě nevyráběl auta, spíš motory a jiné stroje. Až v roce 1903 začali v Londýně vyrábět první auta pod značkou Vauxhall. Když do toho po první světové válce vstoupil americký gigant General Motors, všechno se ještě víc zamotalo. GM tehdy koupil nejprve Vauxhall a později i Opel.
Obě značky tak najednou patřily pod jednu střechu, ale na svou tradici rozhodně nechtěly jen tak zapomenout. Pro Brity byl Vauxhall srdcovka, Němci zase nedali dopustit na Opel. GM to vyřešil jednoduše – jednotlivé trhy dál používaly své zavedené značky, i když auta byla pod kapotou většinou hodně podobná nebo dokonce úplně stejná.
- V Německu prodávaly vozy jako Opel Kadett nebo Astra – pod značkou Opel.
- V Británii ty samé modely, často z té samé fabriky, nesly jméno Vauxhall – třeba Vauxhall Astra.
V devadesátých letech už šlo téměř o kopie. Rozdíl byl hlavně v logu – u Vauxhallu najdete na masce auta známého gryfa.
Jestli čekáte nějakou divokou změnu v posledních letech, budete překvapeni. Až do roku 2021 byly Opel i Vauxhall vedené pod američany z GM. Teprve pak přešly pod francouzský koncern PSA (který vlastní třeba Peugeot a Citroën), ale dvojité značení aut pořád zůstává, i když semtam už šlo auto s logem Opel v Anglii koupit díky šedému dovozu.
Rok | Opel v Německu | Vauxhall v Británii |
---|---|---|
1980 | Kadett D | Astra Mk1 |
1996 | Vectra B | Vectra B |
2007 | Corsa D | Corsa D |
Takhle se stalo, že když dnes stojíte vedle britské Astry a německé Astry, na první pohled vám přijde, že jde o úplně jiné auta. Ve skutečnosti si ale často můžete v obchodě s náhradními díly říct buď o Opel, nebo Vauxhall a dostanete to samé.
Vauxhall: britská značka s vlastní historií
Když se dnes řekne Vauxhall, většina Čechů si vybaví auta, která vypadají úplně stejně jako Opel. Ale tenhle název má v Británii pořádnou historii, která sahá až do roku 1857. Tehdy Vauxhall vůbec nedělal auta – začalo to železářskou výrobou v londýnské čtvrti Vauxhall, podle které značka dostala jméno.
První auto vypustil Vauxhall až v roce 1903. To nebyly žádné velké série, ale klasická dílenská práce na zakázku. V průběhu první poloviny 20. století se z malého výrobce stal jeden z hlavních britských producentů aut. Pomohla tomu i odvaha experimentovat – třeba v roce 1922 Vauxhall uvedl model 30-98, který uměl jet přes 160 km/h, což byla v té době naprostá raketa.
Obrat přišel po roce 1925, kdy značku koupil americký gigant General Motors. Do Vauxhallu se postupně začínají prosazovat koncernové technologie a postupně se sbližuje design i technika s evropským Opelem. Přesto až do sedmdesátých let existovaly modely, které jste v Německu nenašli – třeba Vauxhall Viva nebo Victor. Tyhle modely byly typické britské vozy, často s volantem vpravo, které si našly cestu hlavně do rukou domácích zákazníků.
Na přelomu 70. a 80. let už začala být nabídka prakticky shodná s Opelem. Hlavní rozdíl? Logo s legendárním grifónem – bájným stvořením, které zůstalo na přídích Vauxhallů i dlouho po tom, co technika byla kompletně „německá“.
Dodnes mají Britové ke značce Vauxhall slabost. Mnoho starších modelů se na ostrovech stalo legendou – a i když už moderní Astra nebo Corsa jezdí technicky i vizuálně skoro stejně jako Opel, název Vauxhall na nich zůstává čistě z respektu k britské tradici.
Jak a proč Opel změnil jméno na ostrovech
Když přijedete do Anglie a uvidíte Opel Corsa označenou výrazným logem s grifónem, je jasné, že tam je něco jinak. Důvod? Opel se na britských ostrovech proměnil ve Vauxhall už dávno. Začalo to v roce 1925, kdy americký gigant General Motors koupil nejen německý Opel, ale krátce předtím i britský Vauxhall. U GM chtěli pokrýt různé trhy a značky ponechali odděleně, ať už kvůli patriotismu, nebo rozmanitosti v nabídce.
Britové na svá auta byli tomuhle přístupu otevření. Válečné i poválečné roky nahrávaly tomu, aby Vauxhall zůstal jménem, kterému místní rozumí a kterým se rádi chlubí. Opel zůstal v Německu, ale konstrukčně začala auta splývat od sedmdesátých let – modely se sdílely a v inzerátech se často objevovalo "Vauxhall/Opel".
Jednoduše řečeno, šlo hlavně o zvyk zákazníků a sílu značky. Opel byl v Británii skoro neznámý, zato Vauxhall měl v povědomí řidičů silné postavení. Každý, kdo kupoval nové auto na ostrovech, očekával Vauxhall. Tak to šéfové prostě nechali být. Kdyby udělali rebranding na Opel, mohli by přijít o velkou část věrných zákazníků, což je v autoprůmyslu fakt drahý průšvih.
Po vstupu do Evropské unie se sice trochu uvažovalo, jestli by nebylo lepší sjednotit značku na Opel i v Británii, jenže marketingové průzkumy jasně ukázaly opak – Vauxhall se prodával lépe, protože k němu měli Britové silnější vztah. Třeba v roce 2000 byla Corsa mezi třemi nejprodávanějšími auty v Anglii, a to právě pod logem Vauxhall.
Takhle to vlastně zůstalo dodnes – auta jsou technicky Opelem, ale v Británii mají nálepku Vauxhall kvůli značkové tradici. Pod kapotou a často i uvnitř nenajdete skoro žádný rozdíl. V servisu pak platí, že většina dílů je zaměnitelná, což ocení každý, kdo nakupuje výhodné náhradní díly na internetu.
Rok | Značka v Německu | Značka v Británii |
---|---|---|
1979 | Opel Kadett | Vauxhall Astra |
1982 | Opel Corsa | Vauxhall Nova |
1993 | Opel Corsa | Vauxhall Corsa |
1998 | Opel Astra G | Vauxhall Astra G |

Co to znamená v praxi pro řidiče
Když vezmete do ruky technický průkaz britského auta se značkou Vauxhall, nejspíš na vás vykoukne typické logo s grifónem. Pod kapotou je ale většinou úplně stejný motor jako u Opel. Pro majitele to teda znamená několik praktických věcí – některé vás možná překvapí.
- Výměna dílů je často jednodušší a levnější, než byste čekali. Stačí najít díl podle čísla OEM, a většina běžných součástek pasuje na obě značky. V anglických e-shopech najdete tytéž díly označené Vauxhall, v českých většinou pod Opel.
- V servisu je dobré technikovi předem říct, že máte "britského Opela". Když při objednávce dílu zadáte "Vauxhall Corsa D 1.2 2009", místo "Opel Corsa D 1.2 2009", většina katalogů nabídne shodné díly. Někdy se ale objeví drobné rozdíly (např. v poloze volantu nebo světlech).
- U havarijních pojistek může být cena mírně odlišná, ale spíš kvůli levostrannému řízení a legislativě než kvůli značce samotné. U nás si pravostrannou Vauxhallku pojištíte, ale někdy vám pojišťovna připraví vyšší sazbu.
Hodí se taky vědět, že v papírech i na diagnostice najdete často označení "Vauxhall" a model, u kterého byste jinde hledali Opel. Pokud řešíte dovoz auta z Británie, jsou tu některé detaily, co hrají roli:
Položka | Opel | Vauxhall |
---|---|---|
Řízení | Levá strana | Pravá strana |
Díly karoserie | Pro EU trh | Pro UK trh (zrcadlově obrácené) |
Palubní deska | Nápisy v češtině/němčině | Nápisy v angličtině |
Pojištění v ČR | Běžné sazby | Často vyšší sazba |
Když vybíráte ojetinu nebo hledáte rady na fórech, opravdu se vyplatí koukat na ročník, motorizaci, a jaké označení modelu má – někdy se liší i software řídicí jednotky. Ale jinak platí: pokud vám někdo nabídne "Corsu od Opela nebo od Vauxhallu", v 95 % případů je to vlastně úplně stejný vůz. Pokud je tedy pravostranné řízení pro vás v pohodě, můžete u britského auta dost ušetřit.
Jak poznat rozdíly na autech i v servisu
Možná se ptáte, jak vlastně Opel a Vauxhall rozeznáte na první pohled. Klíč je jednoduchý – hledejte logo. Zatímco na Opelech najdete tradiční blesk v kruhu, britské Vauxhally mají červené logo s grifónem. To je hlavní poznávací znamení.
A co další rozdíly? Ve skutečnosti jsou většinou kosmetické. Karoserie nebo interiér modelů Opel a Vauxhall jsou až na pár detailů shodné. Typické rozdíly:
- Logo na masce, volantu a kolech – buď blesk, nebo grifón.
- Nápis Vauxhall nebo Opel vzadu na autě.
- Některé speciální edice, výbavy nebo barvy dostupné jen v UK.
Občas najdete rozdíly i u světel – britské modely mají samozřejmě jinak nastavená přední světla kvůli opačné straně silnice. Pokud tedy kupujete Vauxhall z Anglie a chcete ho provozovat u nás, musíte upravit světla.
V servisu platí skoro to samé. Mechanici často používají stejné katalogy náhradních dílů, protože většina součástek je shodná. Nenechte se zmást různým označením – kdyby vám v servisu nabídli díl „pro Opel Astra 2012“ a vy jste měli Vauxhall Astra téhož roku, díl sedí. Rozhodující je typ motoru, karoserie a rok výroby.
Jestli vás vážně zajímá kompatibilita dílů, mrkněte na tuto jednoduchou tabulku nejběžnějších shodných modelů:
Opel model | Vauxhall model | Roky výroby (shoda) |
---|---|---|
Astra | Astra | 1980–2020 |
Corsa | Corsa | 1993–2020 |
Insignia | Insignia | 2008–2020 |
Vectra | Vectra | 1995–2008 |
Takže až vám někdo řekne, že shánění dílů na britský Vauxhall je složité, není to pravda. Stačí znát správné označení a typ. Automobilky to udělaly fakt jednoduché – aspoň v tomhle.
Perličky a zábavné fakty o dvojčatech Opel-Vauxhall
Název Vauxhall vůbec nezní německy. Přitom auta jsou technicky stejné jako Opel. Tahle britská značka existuje od roku 1857. Začínali úplně jinak – vyráběli čerpadla a lodní motory, auta přišla až kolem roku 1903. Opel se tedy v Anglii nepřejmenoval „jen tak“, ale kvůli respektu k domácí značce, která už měla v tu dobu velké jméno.
Logo Vauxhallu je grifón – bájný tvor s tělem lva a hlavou orla. Tradice sahá až ke stejnojmenné čtvrti Londýna a dokonce i k jistému Falkesovi de Breauté, což byl válečník z dávných dob. Němci s Opely mají zase blesk, takže když auta porovnáte vedle sebe, poznáte je hlavně podle loga. Vtipné je, že občas některé britské modely přijedou do Česka nehody a tady jezdí dál, aniž by si někdo okamžitě všiml jiného znaku na kapotě.
Když se podíváte pod kapotu, u mnoha modelů najdete dokonce shodné VIN štítky začínající písmeny, které často odkazují na mateřskou automobilku. Dlouhá léta vznikaly Vauxhally a Opely na stejných výrobních linkách, třeba v Německu a Anglii. Některé modely (například Vauxhall Monaro) se u nás vůbec jako Opel neprodávaly. A naopak – některé Opely nikdy nedostaly anglickou značku a na britských silnicích je prostě nekoupíte.
Malý tip: Pokud sháníte autodíly, podívejte se na číslo dílu. Často si stačí ověřit, zda je to kód Opelu nebo Vauxhallu – nebývá v tom zásadní rozdíl. Auta se někdy liší třeba jen v použití jiného software ve středovém displeji (např. logo na obrazovce) nebo v drobnostech jako je design klimatizace.
Možná vás překvapí, že existuje docela dost lidí, kteří sbírají klíčenky, odznáčky, nebo třeba speciální návody s oběma značkami. Tihle sběratelé mají mezi sebou často srazy, kde si vyměňují unikátní relikvie obou "dvojčat". V Británii se například těší velké oblibě Vauxhall Astra GTE, zatímco v Česku hledají řidiči hlavně sportovní verze Opelů.
Opel Model | Vauxhall Equivalent | Rozdíly |
---|---|---|
Astra | Astra | Logo, volant vpravo |
Corsa | Corsa | Typický volant vpravo, softwarové detaily |
Zafira | Zafira | Převážně jméno a značka na voze |
Insignia | Insignia | Drobné vybavení, regionální výbava |
Napsat komentář