Klempířina nemá pověst zlatého dolu. Každý slyšel historky o tom, jak si lidé v montérkách domů nosí víc peněz než manažer v kanceláři. Ale jak to ve skutečnosti je? V roce 2025, s inflací let minulých a rostoucím tlakem na renovace starších aut i budov, není plat klempíře žádnou zapovězenou informací. Naopak – překvapivě dost lidí o téhle profesi přemýšlí a ptá se: kolik si vydělává klempíř a co vše k tomu ovlivňuje?
Jaká je průměrná mzda klempíře v roce 2025?
Začneme naplno – čísly. Průměrná hrubá mzda klempíře v Česku se v polovině roku 2025 pohybuje okolo 35 000 až 42 000 Kč. Není náhoda, že platové rozpětí je široké jako rozbitá karosa. Začátečník někde v menším servisu si často neřekne víc než 28 000 Kč hrubého, zkušený „mazák“ může v Praze nebo Brně dosáhnout i na částky okolo 50 000 Kč. Nesmíme zapomínat na příplatky za přesčasy, víkendy a zakázky mimo rozpis. Ty někdy posunou čistý příjem ještě o několik tisíc nahoru. Velkou roli hraje fakt, jestli klempíř dělá spíš na osobních autech, kamionech, či v průmyslových dílnách. Když k tomu přidáte práci na IČO a ne úplně oficiální přivýdělky, částky někdy atakují i 60 000 Kč měsíčně. Statistika portálu Platy.cz ukazuje, že medián mzdy klempíře se mezi lety 2023 a 2025 zvedl téměř o 18 %. Důvod? Nedostatek lidí, nebývalý zájem o renovace veteránů a snižující se zájem mladých o ruční řemeslo. Zajímavostí je, že klempíři v Praze a okolí berou průměrně o 6 až 8 tisíc více než kolegové z menších měst. To už je znát nejen na výplatní pásce, ale taky v dalších benefitech, které firmy v hlavním městě svým lidem dávají.
Región | Průměrná hrubá mzda (2025) |
---|---|
Praha | 47 000 Kč |
Brno | 42 000 Kč |
Ostrava | 38 000 Kč |
České Budějovice | 35 000 Kč |
Menší města/vesnice | 30 000 Kč |
Jestli někdo čekal, že bude klempíř kasírovat jako doktor, bude zklamaný. Ale oproti jiným technickým profesím, třeba automechanikům, už nejsou na tom vůbec špatně. Čím víc let v oboru, tím lepší vyhlídky – v praxi platí, že desetiletý zkušený klempíř je pro šéfa poklad a jelikož jich ubývá, logicky mají vyjednávací pozici silnější než kdy dřív.
Co všechno práci klempíře ovlivňuje?
Možná si říkáš – proč tak velký platový rozptyl? Klempířina není o klepání na blatník ve vlastní dílně. Mzda závisí hlavně na:
- Regionu, kde člověk dělá (ve velkých městech je práce víc, ale lidi taky chtějí víc platit)
- Zaměření firmy – je rozdíl mezi klempířem na osobáky a zaměstnancem v obřím truck servisu
- Praktických zkušenostech a samostatnosti (tzv. „univerzální voják“ si sáhne na lepší prachy)
- Sezónnosti – bouračky, živelné pohromy či zimní skluz a zbytí karosérií zvedají poptávku
- Prací na zakázku – kdo opravuje pro větší školy, firmy nebo dělá renovace veteránů, má na hodinovce navíc klidně třetinu
- Ochotě dělat přesčasy, víkendy a být k dispozici „na zavolání“
V posledních dvou letech taky klempířina koketuje s novými technologiemi. Hodně majitelů dílen investuje do digitálních měřidel, 3D scannerů a přesné diagnostiky plechu. Kdo umí pracovat s moderním vybavením, vydělá si víc i proto, že zvládne rychleji a kvalitněji složitější (a lépe placené) zakázky. Zkušený klempíř už není jen „člověk s kladivem“, ale i odborník na nové technologické postupy.
Některé firmy nově dávají i speciální příplatky pro lidi, kteří jsou schopni zvládnout kompletní opravu, lakování a rovnou drobné mechanické práce. Kombinace více schopností je na trhu práce velkou výhodou – a podle portálu Jobs.cz je právě kombinace dvou a více řemesel důvodem, proč klempíři s větším záběrem dostávají až o 20 % vyšší výplatu než „specialisté“ na jeden typ práce.

Běžné benefity, na které klempíř dosáhne
Platy jsou jedna věc, bonusy a benefity druhá. V roce 2025 firmy hledají každého šikovného člověka a zaměstnanci to cítí. Mimo klasické fixní mzdy dostávají klempíři často:
- Příspěvek na dopravu – zvlášť v regionech, kde do dílny člověk nedojde pěšky
- Mobilní telefon, někdy i osobní auto pro složitejší zakázky mimo dílnu
- Příspěvek na stravování (stravenky nebo firemní jídelna, v Praze a Brně téměř standard)
- Odborné školení a semináře zdarma – zaměření na inovace, technologie, někdy příspěvek na vzdělání
- Víc dovolené (často navíc dny v létě při vysoké poptávce)
- U větších firem vstup do posilovny nebo na sportovní aktivity
Jedním z největších trendů je letos možnost si v dílně nebo servisu ve volné době opravovat své vlastní auto „za materiál“. Je to nepsané pravidlo, ale pro spoustu lidí s osobákem opravovaným každý týden je to benefit, který jim v kapse nechá často tisíce navíc. Když si člověk připočte, že ušetří za opravy svých i příbuzenských aut, má oproti jiným profesím i tuhle „neviditelnou“ část příjmu navíc.
Profese klempíře se někdy potkává s možností získání certifikátů na strojní průkaz nebo práci s nebezpečnými materiály. Tyhle papíry zvyšují vyjednávací pozici i cenu práce na trhu. Taky je třeba vědět, že zaměstnavatelé rádi podporují lidi, kteří jsou ochotni se průběžně vzdělávat a absolvovat každých pár let kvalitní školení. Pryč jsou doby, kdy to v dílně vypadalo jako na začátku devadesátek. Rychlost nových aut i změn v pojistných událostech znamená, že šikovný člověk musí makat i na sobě.
Tipy, jak si jako klempíř vydělat víc
Když se někdo pustí do klempířiny, asi slyší, že „co ruka a hlava umí, to kapsa nedá“. Přesto spousta lidí pořád neví, že i u plechařiny existují chytré triky, jak si plat zvednout. První věc je nebát se sbírat zkušenosti a šikovné reference. Když má někdo portfolio oprav aut, která „drží“ i po deseti letech, zákazníci se vracejí a přivádějí další. Vyplatí se investovat čas do učení práci na různých typech aut – od škodovek po drahá německá SUV. Čím širší záběr, tím víc peněz za složitější typy zakázek.
- Přivýdělek na IČO – kdo už si troufne na menší zakázky bokem pro známé, může klidně každý měsíc „přidat“ i 10 000 Kč navíc
- Bereš i práce v sezóně – bouřky, kroupy a havárie nejsou žádnou radostí, ale nahromaděné zakázky znamenají přesčasy a tučné odměny
- Bereš certifikáty na nové technologie – speciální klempířské operace (například lepení moderních materiálů) jsou v kurzu a málo lidí je ovládá
- Opravy a renovace historických vozidel – amatéři platí za unikátní práce klidně násobky běžné hodinovky
Velkou výhodou je taky schopnost domluvit se zručně s pojišťovnami nebo být kontaktní osobou pro partu dalších firem v regionu. Není žádné tajemství, že některé díly jsou těžko dostupné a schopnost sehnat správně „druhý“ zdroj, případně poradit, kde šetřit materiálem bez vad na kvalitě, je pro klienta k nezaplacení.
Rok 2025 je taky rokem, kdy se, i díky digitálním nástrojům, může šikovný klempíř stát nejen opravářem, ale i podnikatelem – jestli někdo vybuduje vlastní značku, může získat nejzajímavější zakázky dalece kolem svého města.

Zajímavosti z oboru: klempířina není jen o penězích
Když už má člověk představu, kolik si vydělá, možná by ho mohl překvapit i pohled pod pokličku. Dlouholetá zkušenost říká, že klempíři často tvoří neformální komunity. Víkendy u piva, porovnání, kdo zvládl přiklepávat Porsche, nebo jestli se někomu podařilo zachránit veteránský Wartburg, k tomu prostě patří. Tihle borci dobře vědí, že práce je sice tvrdá, ale dává někdy víc, než jen výplatu – nabízí respekt i šanci se stále v řemesle posouvat dál.
A ještě jedno čerstvé číslo z roku 2024: jen za poslední rok chybí podle Unie zaměstnavatelů v ČR přes tři tisíce řemeslníků v autoprůmyslu. Každý klempíř s chutí pracovat má v kapse víc než jen jistotu volna. Také mladých v oboru je čím dál méně – průměrný věk klempíře v Česku je totiž už přes 45 let. To znamená obrovský prostor pro nové tváře, hlavně ty, které si troufnou vydat ze sebe víc a naučit se novinky. Práce je tu pro každého, kdo to s tímhle řemeslem myslí vážně.
Hrajete si s myšlenkou změny kariéry nebo přemýšlíte, jestli se kluk (nebo holka) z rodiny má vrhnout na klempířinu? Vydělat si tu jde víc než slušně. Stačí nečekat „na první dobrou“ závratné sumy, ale sledovat, jak rychle peníze rostou s počtem oprav a vlastní šikovností. Skoro každý může poznat kouzlo, když zmačkaný plech získá druhý život a poctivá práce smrdí nejen potem, ale i parádním úspěchem i stabilním výdělkem.
Napsat komentář