Jak často měnit žárovky v autě: Tipy, rady a intervaly

Světla v autě nejsou zrovna věc, kterou by někdo každý měsíc s nadšením kontroloval. Nikoho moc nebaví v noci na parkovišti pátrat, proč si na jedno světlo nevyděláme, když všechny ostatní září jako slunce. Ale fakta jsou neúprosná. Stačí malá závada, špatně svítící žárovka a riskujeme pokutu, nehledě na bezpečí. Kolikrát jste už slyšeli: „Hele, nesvítí ti světlo!“ a doufali, že domů nějak dojete? Přitom žárovka v autě má omezenou životnost. Tuhle pravdu bych nechtěl slyšet každou zimu, když na mě při venčení kočky Míny mrká soused přes plot, že na levém světlometu bych si mohl zhasnout. Pravidelná výměna žárovek je jeden z nejjednodušších kousků údržby, které můžete pro své auto i sebe udělat, přesto ho spousta lidí stále odkládá.

Proč jsou žárovky v autě tak důležité

Zhasnuté světlo je na silnici malý malér čekající na průšvih. Vidět a být viděn, to není žádná otřepaná fráze — v reálu každý rok v Česku policie napíše tisíce pokut jen za nefunkční osvětlení. V noci nebo při husté mlze? To už může být problém mnohem větší. Špatně svítící žárovky mají vliv i na slyšitelnost auta u vozidel s asistenčními systémy, které často sledují světelné stopy. Podle údajů Asociace technických služeb až 30 % aut na českých silnicích jezdí alespoň s jednou vadnou žárovkou. Nejde tedy jen o bezpečnost vaši, ale i ostatních.

Moderní auta mají často několik typů žárovek: potkávací, dálkové, brzdové, parkovací, mlhovky, zpáteční i osvětlení SPZ. Každá z nich hraje specifickou roli a selhání jediné může být důvodem pro vrácení auta z STK nebo pro pokutu na silnici. Přehledná jednoduchost nových LED a xenonových světlometů trochu snižuje nutnost časté výměny, ale starší auta nebo běžné halogenové žárovky jsou stále v drtivé většině vozového parku. Snění o tom, že žárovka vydrží celou „kariéru“ auta, nefunguje ani u prémiových značek.

Běžná halogenová žárovka v předním světlometu má životnost kolem 400–650 hodin svícení. To zní jako hodně, ale jestli jezdíte často ve tmě, do roka nemusí vydržet. Výrobci doporučují kontrolovat světla minimálně při každé větší servisní prohlídce, ale vzhledem ke stavu našich silnic i po větších otřesech, třeba po projetí hlubokou dírou. Někdy totiž „odejde“ vlákno uvnitř žárovky právě po nárazu.

Kdy měnit autožárovky: Obecná doporučení a praxe

Šikovný trik: nekoukejte jen na to, jestli žárovka svítí nebo ne. Výrazně slabší světlo často značí, že má žárovka to nejlepší za sebou a může každým dnem odejít. Ztmavnutí skla, popelavý povlak vevnitř nebo blikání už jsou znamení k výměně. Není na co čekat. Odborníci uvádějí, že optimální je měnit žárovky každých dvacet až třicet tisíc kilometrů nebo jednou za 2 až 3 roky, i když zdánlivě fungují.

Průměrný český řidič ujede za rok podle statistik Svazu dovozců automobilů kolem 15–20 tisíc kilometrů. Když do toho připočtete povinné celoroční svícení, tak jedna žárovka typicky vydrží při běžném používání zhruba 1,5 až 2 roky. Je dobré měnit žárovky vždy v páru – jeden slabší kus bývá často předzvěstí, že druhý půjde záhy taky. Předejdete tak momentu, kdy se jedno světlo rozloučí uprostřed tmavé okresky.

Pravidelná kontrola žárovek není nic složitého. Stačí zaparkovat auto naproti zdi, světla rozsvítit a projít si všechna zvlášť. U zadních světel doporučuju poprosit někoho, kdo vám přišlápne pedál brzdy — jasnější už to být nemůže. Nezapomínejte ani na kontrolu mlhovek, zpátečky a osvětlení registrační značky. Policie vám za nefunkční žárovku SPZ při silniční kontrole dá pokutu až 2 000 Kč, a to je zbytečné vyhazování peněz.

Nebojte se investovat do kvalitnějších, značkových žárovek. Sice stojí o pár desítek korun víc, ale rozdíl ve svitu je okamžitě poznat a zpravidla vydrží déle než levná alternativa z neznámého e-shopu. Ověřil jsem to i sám (tedy přesněji: až když jsem třikrát měnil stejnou levnou žárovku během půl roku, pak mi to došlo). Některé prémiové žárovky (např. Osram Night Breaker nebo Philips X-tremeVision) deklarují o 50–150 % více světla oproti standardu a vydrží opravdu déle v běžném provozu. Samozřejmě, žádný typ není nesmrtelný.

Druh žárovkyPrůměrná životnostDoporučený interval výměny
Halogenová (H1, H4, H7)400–650 hodinKaždé 2 roky / 20–30 tis. km
LED15 000–30 000 hodinPři poruše / nevyžaduje pravidelnou výměnu
Xenonová2 000–3 500 hodinKaždých 5–7 let / 80–100 tis. km
Žárovka SPZ/brzdová1 000–2 000 hodinKaždé 3 roky / při kontrole

Při výměně nikdy nesahejte na sklo holou rukou! Mastnota z kůže se přepaluje, žárovka pak odejde dřív. Vezměte si rukavice nebo aspoň papírový kapesník. U některých aut je přístup ke světlometu horší než hledání kočky pod gaučem, takže se předem podívejte do manuálu, ať nebudete muset řešit návštěvu servisu kvůli banální věci.

Životnost žárovek: Co všechno ji ovlivňuje

Životnost žárovek: Co všechno ji ovlivňuje

To, jak dlouho žárovka vydrží, záleží nejen na typu, ale hlavně na podmínkách, kde a jak auto používáte. Jízda městem žárovky vyčerpává rychleji – neustálé starty, brzdění, přejezdy nerovností, vibrace a otřesy snižují životnost trochu víc, než když se kocháte krajinkou po dálnici. Hodně záleží i na tom, jak kvalitně máte nastavené elektrické rozvody v autě – kolísání napětí může některé žárovky spálit i za pár dní. Zkuste si někdy změřit, jestli auto dobíjí alespoň 13,8–14,2 V při chodu motoru. Pokud naměříte víc, může to být varovný signál. Stejně tak nízké napětí žárovkám škodí, svítí slabším výkonem a „umírají“ dřív.

Exotické typy žárovek bývají často lákadlem pro „tuningáře“, jenže pokud někdo vymění obyčejnou halogenovou za výrazně silnější a není to schválený typ, riskuje nejen STK, ale i nepředvídatelně rychlou smrt žárovek. Některé LED žárovky, které najdete „pár korun z Číny“, nemusí splňovat evropské normy a jejich životnost bývá spíš měsíce než roky.

K tomu přidejte prach, vlhko a teplotní výkyvy. U špatně těsnicích světlometů se do vnitřku dostává kondenzovaná voda, která žárovce radost rozhodně neudělá. Viděl jsem už i briskně „opravené“ světlomety s izolační páskou, kde žárovka vydržela sotva sezónu. Pokud si všimnete orosených světel, řešte těsnost hned – investice do nové manžety je menší než cena častých žárovek.

Vliv má někdy i styl jízdy. Sportovní nebo razantní řízení na rozbitých silnicích dokáže žárovky zničit dřív než běžné popojíždění. Na druhou stranu, pokud je vaše auto vystaveno prudkým změnám teplot (například pravidelné parkování auto-vonící se na sluníčku a pak studený podzemní parking), žárovka může taky odejít v důsledku dilatací materiálu.

Důležitý je i stáří samotného auta. Starší vozy mívají už unavenou elektroinstalaci, kdy každý další start vozu žárovku malinko „připéká“. Pokud už vybíráte náhradní žárovky, nedávejte nejlevnější „supermarketovky“, ale držte se značky a doporučení výrobce.

Jak správně vyměnit žárovky a na co si dát pozor

Výměna je často jednodušší, než se zdá. U běžných aut je světlo přístupné po sejmutí ochranného krytu za reflektorem, někdy stačí pár tahů. Složité je to hlavně u novějších modelů, kde jsou světlomety zasunuté pod kapotu tak šikovně, že na výměnu levé žárovky potřebujete sundat celý blatník (ano, slyšíte správně – například některé modely Škoda Fabia nebo Opel Astra). Tam je asi lepší navštívit servis, ať si pořádně nenadáváte.

Než začnete cokoliv dělat, vypněte zapalování a klidně si z kapsy vyndejte klíčky – některé vozy si při otevření dveří sami rozsvěcují světla a to fakt není k výměně vhodné. Odpojte baterku, pokud je to nutné – ve většině případů to ale nutné není. Sundejte kryt, vytáhněte vadnou žárovku, nasaďte novou (ne holou rukou!), vraťte kryt a vyzkoušejte, že všechno svítí a funguje.

Když už se do výměny pouštíte, mějte pár žárovek v záloze u sebe v autě – nejen povinné. Originály jsou fajn, někdo přísahá i na ekvivalenty od známých výrobců; hlavně nešetřete na špatném konci. Vyplatí se dokoupit si i pár pojistek, někdy totiž vyskočí kvůli špatné žárovce i pojistka v boxu a pak nesvítí ani druhé světlo (nebo třeba palubka).

  • Vždy měňte žárovky v páru – potkávací i dálkové.
  • Sáhněte po žárovkách doporučených výrobcem.
  • Při manipulaci se žárovkami nepoužívejte holé ruce.
  • Zkontrolujte těsnost, aby se do světel nedostával prach a voda.
  • Neukvapujte se s LED a tuningovými žárovkami, pokud nejsou schválené.

Vyplatí se znát i specifika svého auta. Některé značky řeší přístup chytře (například Renault má často pouze dvě spony), jiné značky vše šroubují do posledního detailu. Úplně nejlepší je podívat se předem na YouTube – skoro každé auto už má video návod, často přímo od ostatních motoristů.

A ještě jedna věc – pokud se vám často žárovky pálí, nemusí být problém v samotných žárovkách, ale v elektroinstalaci, kolísání napětí nebo špatném nastavení světel. Nechte si vše zkontrolovat u elektrikáře, než vyměníte půl krabice žárovek za měsíc.

Odpovědi na nejčastější otázky kolem výměny žárovek

Odpovědi na nejčastější otázky kolem výměny žárovek

Dá se žárovka vyměnit na každém autě svépomocí? U většiny ano, ale jsou modely, kde budete muset do servisu. Při výměně na ulici dávejte pozor na bezpečnost, zvlášť v noci nebo na krajnici silnice. Nosné univerzální doporučení je: vyměňte hned, jak zjistíte, že nesvítí, nečekejte na „lepší“ moment.

Stává se, že lidé zapomenou na žárovky v interiéru – například osvětlení zavazadlového prostoru nebo palubní desky. Ty vydrží často dlouho, ale když přestanou fungovat, je to poznat. Zvlášť v zimě, kdy člověk hledá v kufru škrabku na led a všude je tma. I tyhle žárovky se vyplatí měnit vždy v páru, pokud to typ dovolí.

Co když během jízdy zjistíte, že žárovka zhasla? Pokud je to možné, zastavte co nejdřív, zvýšíte šanci, že vás nikdo „nepřejde“ v koloně nebo tmě. Policie bývá při kontrolách přísná a argument „teď mi to zhaslo“ neberou. I proto vozte v autě praktický box s několika základními žárovkami a pojistkami.

Pokud plánujete delší cestu (zimní dovolená na hory, výlet do zahraničí), vždy před odjezdem zkontrolujte všechna světla a do kufru přibalte náhradní sadu. V Rakousku, Německu a na Slovensku dovedou být kontroly překvapivě časté. A výměna když už stojíte pod Alpami ve sněhu? Ne, není to žádná sranda.

Je autám stále povinnost vozit náhradní žárovky? U některých modelů (především s LED světly) už výrobci doporučují pouze servis. U většiny běžných konvenčních světel však platí, že základní sada náhradních žárovek patří do výbavy, i z legislativních důvodů. Policie někdy kouká i na typ žárovky – pozor na nehomologované produkty.

Existuje trik na delší výdrž žárovek? Mimo výběru kvalitního typu a opatrného zacházení žádný kouzelný fígl není. Důležité je světla nepřetěžovat (například nevkládat silnější výkon, než udává výrobce), nekombinovat různé typy světel v jednom reflektoru, a pokud máte možnost, při parkování vyhýbejte se místům, kde světla zbytečně vlhnou nebo mrznou.

Myslete i na hlavní výhodu: včasná výměna žárovky nestojí téměř nic, ale sníží stres z pokut, nebezpečných situací na silnici i další zbytečné opravy. A žádná kočka Mína vás za to nepochválí tolik, jako když bezpečně dorazíte domů.

Napsat komentář