Hyundai SUV: Které má nejmenší spotřebu a proč?

Myslíte si, že SUV musí mít vždy velkou spotřebu? U Hyundai to tak dávno neplatí. Dnešní technologie dokážou udělat i z vyššího auta parádně úsporného parťáka. Ať už jezdíte po městě, nebo pendlujete po dálnici, právě spotřeba často rozhoduje o tom, jak hluboko sáhnete do peněženky.

Když jsme doma vybírali nové auto, koukal jsem hlavně na kolonku „spotřeba“. Kdo má dnes náladu trávit čas na benzinkách? Hyundai nabízí několik SUV, se kterými bez problémů zvládnete jezdit pod 6 litrů na sto. Jsou tu hybridy, které zvládnou i město na baterku, ale i obyčejné benzinové motory s překvapivě dobrou spotřebou.

Nezáleží jen na papírových údajích. Důležité je, jak se auto chová v reálném provozu. Proto se podíváme i na zkušenosti ostatních řidičů, kteří modely Hyundai používají každý den. Co je zajímavé – rozdíly mezi jednotlivými verzemi stejného modelu jsou někdy větší, než byste čekali.

Proč řešit spotřebu u SUV

Řekněme si na rovinu – vyšší spotřeba je u SUV častý strašák. Tahle auta jsou těžší a mají větší čelní plochu, což prostě znamená, že papírově spalují víc než klasické hatchbacky. Jenže s dnešními cenami paliv to už dávno není sranda zanedbávat.

Není náhoda, že statistiky ukazují – v roce 2024 tvořila SUV přes 45 % nově prodaných aut v Česku. Každý už prostě chce víc prostoru a bezpečí. Ale málokdo chce platit za benzín víc, než musí. Hyundai si tohle uvědomuje, proto tlačí na úsporné technologie v každém modelu.

Podle serveru Auto.cz: „Spotřeba SUV dnes už nemusí znamenat noční můru. Moderní hybridy nebo plug-in hybridy zvládnou i ve městě jezdit kolem 5,5 litru.“

Když jezdíte často, každý decilitr na sto kilometrech dělá měsíčně klidně i několik stovek navíc – za rok se to nasčítá. Největší rozdíly poznáte mimo město a hlavně v kolonách, kde klasické motory žerou nejvíc.

Proto má smysl při výběru SUV od Hyundai řešit i typ motoru. Nejen kvůli peněžence, ale i kvůli šetření životního prostředí. Nižší spotřeba znamená menší emise a to teď boduje i u pojišťoven – u některých modelů můžete mít nižší povinné ručení.

  • Menší spotřeba šetří peníze za palivo
  • Méně časté tankování = méně času na benzínce
  • Lepší motor znamená i nižší servisní náklady
  • Moderní hybridy mají častěji benefity u parkování nebo vjezdu do nízkoemisních zón

Není to o tom jezdit pomalu, ale chytře si vybrat správný model a motorizaci podle toho, jak jezdíte nejčastěji. Hyundai má v nabídce jak čistě benzinová SUV, tak hybridy a plug-in hybridy právě pro ty, co počítají každou korunu za benzín.

Porovnání modelů Hyundai podle spotřeby

Než se pustíte do výběru 🚗 Hyundai SUV, koukněte se na čísla. Tady nejde jen o to, co slibuje katalog, ale taky o to, jak auta fungují v běžném provozu. Hyundai má v nabídce pár SUV, kde se dá o spotřebě mluvit v dobrém slova smyslu. Mezi nejúspornější modely patří Kona hybrid, Tucson hybrid a plug-in hybrid a nově taky plně elektrický model Kona Electric.

ModelMotorOficiální spotřeba (l/100 km)
Kona Hybrid1.6 GDI Hybridod 4,9
Tucson Hybrid1.6 T-GDI Hybridod 5,6
Tucson Plug-in Hybrid1.6 T-GDI PHEV1,4 (kombinovaná, do vybití baterie)
Kona ElectricElektromotor0 (na benzin, reálně cca 15 kWh/100 km)
Bayon1.0 T-GDIod 5,2

V realitě bývá spotřeba o trochu vyšší, hlavně u plug-in hybridů závisí na tom, jak často se dá auto dobíjet. Nesmíte čekat, že vždy budete jezdit za katalogových 1,4 l/100 km. Pokud nabijete dvakrát týdně doma, zvládnete kratší cesty klidně čistě na elektřinu – a peněženka si fakt oddychne.

Hodně lidí kouká právě na model Tucson Hybrid, u kterého i při svižné jízdě nelezete přes 7 litrů, a ve městě se dá jet okolo 5,7. Malá Kona Hybrid je uvnitř menší, ale odveze rodinu a papírovou spotřebu kolem 5 litrů splňuje v běžném provozu. Když naopak chcete co nejmenší SUV, které nezatíží rozpočet, Bayon 1.0 T-GDI nabízí jednoduchou techniku a ve výsledku zůstává levný na servis a údržbu.

Tahákem poslední doby je rozhodně Kona Electric, protože jízda čistě na elektřinu dnes už dává smysl nejen do města. Kilometr vás vyjde levněji než u spalovacích verzí, pokud nabíjíte hlavně doma. Ale i tady je potřeba přemýšlet, jak, kde a za kolik budete nabíjet. Tabulková spotřeba 15 kWh/100 km odpovídá klidné jízdě, ale dálnice nebo zima ji rychle zvedne.

  • Pro nejlepší spotřebu se zaměřte na hybridního Tucsona nebo Konu.
  • Jezdíte jen po městě? S plug-in hybridem nebo elektrickou Konou ušetříte nejvíc.
  • Pro klasický benzín s nižší spotřebou a menší pořizovací cenou je tu Bayon.

Nezapomeňte: údaje o spotřebě nejsou všechno. Zvažte dojezd, cenu servisu i reálný výběr výbavy. Ať se nespálíte, když se příští rok podíváte na účtenku za benzín nebo elektřinu.

Výhody hybridních a plug-in hybridních SUV

Výhody hybridních a plug-in hybridních SUV

Pokud jde o úsporu paliva, hybridní a plug-in hybridní SUV Hyundai hrají úplně jinou ligu. Jaký je v tom vlastně rozdíl? Klasický hybrid (HEV) kombinuje benzinový motor a elektromotor, který pomáhá hlavně při rozjezdech a v nízkých rychlostech. Plug-in hybrid (PHEV) má navíc větší baterii a můžete ho nabíjet ze zásuvky. Čistě na elektřinu pak ujedete třeba 50 kilometrů, což v městském provozu často bohatě stačí.

Výhody těchto technologií nejsou jen papírová čísla v technickém průkazu. U hybridů si všimnete, jak auto jede tiše a hladce hlavně ve městě – kolikrát vám přijde, že motor vůbec neslyšíte. Plug-in hybridy zase dělají radost tím, že jezdíte po městě za pár korun a když je potřeba vyrazit dál, benzinový motor převezme štafetu.

  • Spotřeba je u hybridů běžně kolem 5 litrů na 100 km, u plug-in hybridu dokonce v kombinovaném režimu kolem 1,5–2,0 litru (pokud často dobíjíte).
  • Emise CO₂ jsou výrazně nižší, což potěší ekologicky smýšlejícího řidiče.
  • V některých městech se navíc s tímto autem dostanete do zón, kam s dieselem nebo benzínem nesmíte.
  • Údržba bývá jednodušší, protože elektromotor pomáhá brzdit a šetří tak brzdy i další části podvozku.

Některé modely, například Hyundai Tucson Hybrid nebo Kona Hybrid, patří ve své kategorii k nejúspornějším SUV vůbec.

ModelTypUdávaná kombinovaná spotřebaDojezd čistě na elektřinu
Hyundai Tucson HybridHEV5,5 l/100 km---
Hyundai Tucson Plug-in HybridPHEV1,4 l/100 km62 km
Hyundai Kona HybridHEV4,9 l/100 km---
Hyundai Santa Fe Plug-in HybridPHEV1,6 l/100 km58 km

Pokud přemýšlíte, jak ušetřit a nejste připraveni na čistě elektrické auto, hybridy a plug-in hybridy od Hyundai dávají chytrý smysl. Palivo šetří v městském režimu i při delších cestách, navíc nabízejí komfort typický pro moderní SUV.

Tipy, jak jezdit úsporněji

Pokud chcete ze svého Hyundai SUV vymáčknout co nejnižší spotřebu, stačí pár úprav v jízdním stylu a každodenních návycích. Nepotřebujete k tomu žádné složité školení – spíš pár jednoduchých fíglů, které fungují spolehlivě už celé roky.

  • Snažte se jezdit plynule. Prudké rozjezdy a ostré brzdění nechávají na pumpě dost peněz úplně zbytečně. Když předvídáte dopravu, auto tolik "nežere".
  • Klimatizace žere víc, než si myslíte. Pokud to jde, větrejte normálně a klimu pouštějte fakt jen když je vedro k nevydržení.
  • Hybridní a plug-in hybridní modely Hyundai nabízejí režim EV – využívejte ho hlavně v městských kolonách či při popojíždění. Elektrina vyjde levněji než benzín.
  • Nevozím v autě nic, co nepotřebuju. Každé kilo navíc znamená vyšší spotřebu. Střešní box, nosiče a staré krabice doma nechte, pokud je opravdu nepotřebujete.
  • Mějte v pořádku tlak v pneumatikách. Podhuštěné gumy dokážou zvýšit spotřebu klidně o půl litru na sto kilometrů.

Viděl jsem zajímavé srovnání: pokud jezdíte hlavně po městě a zvládnete brzdit citlivě, u hybridního Hyundai Kona můžete jezdit i lehce pod 5 l/100 km. U čistě benzínové verze to ale bude spíš kolem 6–7 litrů, pokud jezdíte stylem „start-brzda“.

TipÚspora (průměrně)
Plynulá jízda–10 % spotřeby
Snížená zátěž auta–5 % spotřeby
Správný tlak v pneumatikách–3 % spotřeby
Rozumné používání klimatizace–8 % spotřeby

Nikdo není dokonalý, každej někdy šlápne na plyn. Ale když se zaměříte aspoň na dva nebo tři z těchto tipů, vaše Hyundai SUV bude jezdit úsporněji hned a benzinka nebude tak častým cílem.

Skutečné zkušenosti řidičů

Skutečné zkušenosti řidičů

Není nic lepšího než si poslechnout, jak se s Hyundai SUV žije lidem v běžném provozu. Papírová spotřeba je fajn, ale realita někdy umí překvapit. Na českých fórech se často řeší, jestli opravdu můžete s hybridem nebo plug-in hybridem jezdit ve městě za tři až čtyři litry, nebo jestli je to spíš z říše snů.

U Hyundai Tucson Hybrid se setkávám s reálnou průměrnou spotřebou kolem 5,2 až 6,0 litrů na 100 km – to platí hlavně ve městě a na kratších trasách. Plug-in hybridy typu Tucson nebo Santa Fe ale dokážou ve městě jezdit klidně jen na elektřinu, což znamená i výrazně nižší náklady. Elektromotor se zapojí i v kolonách a při pomalé jízdě, což je velké plus.

Například řidič Petr z Prahy na fóru hyundaiclub.cz píše:

„Tucson PHEV jezdím do práce denně 12 km jen na elektřinu, teprve při delší cestě zapínám benzin. Dlouhodobý průměr mám 2,3 l/100 km, ale když jedu 200 km po dálnici, jdu na 6,5 l.“

Se skladbou tras to souvisí skoro všechno. Kdo jezdí hlavně po městě, ten vytěží z hybridu nebo plug-in hybridu maximum. U klasických benzinových verzí (například Hyundai Kona 1.0 T-GDI) ukazují řidiči často reálnou spotřebu kolem 6,5–7 litrů, což vůbec není špatné na SUV této velikosti. Něco jiného je to u Hyundai Santa Fe s větším motorem – tam už to při plném naložení a vyšších rychlostech může skočit klidně k 8 litrům a víc.

Model Typ motoru Reálná spotřeba ve městě (l/100 km) Reálná spotřeba na dálnici (l/100 km)
Tucson Hybrid Hybrid 5,4 5,9
Tucson Plug-in Hybrid PHEV 2,3 (na elektřinu) 6,5
Kona 1.0 T-GDI Benzin 6,7 7,1
Santa Fe 1.6 T-GDI Hybrid Hybrid 7,2 7,9

Pokud pravidelně vozíte děti do školy, nákup na víkend a občas to vezmete k babičce přes půl republiky, počítejte s tím, že spotřeba mírně poroste. Když už s Markétou plánujeme delší dovolenou, auto radši předem natankuju a jedeme v klidu – nějaký litr navíc tu nehraje hlavní roli, hlavně že máme pohodlí a dost místa na vše potřebné.

Pár řidičů si pochvaluje i jízdní asistenty a rekuperaci energie, která při zpomalování pomáhá opět snížit výslednou spotřebu – hlavně v městském provozu je to hodně znát. Nečekejte zázraky na dálnici, ale po městě to vychází fakt dobře.

Napsat komentář